Kötelező, kötelezően és szabadon választható egyetemi tantárgyak leírása a BKÁE Államigazgatási Kar, Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszék gondozásában a 2002/2003. tanévtől
Tantárgy megnevezése: Közigazgatási szervezéstan és technológia I. (Közigazgatási szervezéstan alapjai) Tantárgy típusa: szeminárium A tantárgy leírása: A rendszerszemléletű gondolkodás az igazgatás-szervezésben; a közigazgatási feladatrendszer sajátosságai; vizsgálati módszerek és az ehhez kapcsolódó résztechnikák a közigazgatásban; a közigazgatási szervezetfejlesztés módszertana; a közigazgatási folyamatok racionalizálása, minőségelemzés és fejlesztés; ügyviteli technológiák a gyakorlatban. A szemináriumi foglalkozások témakörei az alábbiak: (1) A tantárgy szerepe és helye a közigazgatásban. A közigazgatási technológia és a menedzsment alapkérdései (2) Rendszerszemléletű gondolkodás a közigazgatásban. Az igazgatásszervezés komplex szemlélete, Ischikawa-diagram. (3) A közigazgatási feladatrendszer sajátosságai. (4) Működési kategóriák. (5) A közigazgatási szervezetek átvilágításának módszertana: I. szakasz. (6) A közigazgatási szervezetek átvilágításának módszertana: II. szakasz. (7) A közigazgatási szervezetek átvilágítását segítő speciális résztechnikák I.: Dokumentum elemzés , funkciógyakoriság elemzés. (8) A közigazgatási szervezetek átvilágítását segítő speciális résztechnikák II.: munkanap fényképezés, munkakörelemzés. (9) Kollektív szellemi alkotó technikák I.: Brain storming , Delphi módszer. (10) A közigazgatási szervezetfejlesztés kérdései I.: struktúratípusok a közigazgatásban. (11) A közigazgatási szervezetfejlesztés kérdései II.: a Mintzberg modell és variációi. (12) Az ügyiratkezelés a közigazgatásban I.: funkciói, szervezetrendszere. (13) Az ügyiratkezelés a közigazgatásban I.: működése, szabályai.
A szint megjelölése: előfeltétel: Közigazgatási menedzsment I. (A vezetéstudomány alapjai) és Közigazgatási menedzsment II. (Közszolgáltatás és vállalkozás, avagy új közintézményi menedzsment)
Célkitűzés: A tantárgy a vezetés és szervezés stúdium során megszerzett alapismeretekre alapozva ágazati, alkalmazott szervezéstani ismereteket közvetít a hallgatók részére. A tantárgy gyakorlatorientált, hozzásegíti a hallgatót, hogy elemezze a közigazgatás központi és helyi szerveinek különféle funkcióit, alkalmazza a szervezeti modelleket, működési folyamatokat és elsajátítsa a közigazgatás minőségének mérésével és fejlesztésével kapcsolatos tudnivalókat. A hallgatók az ügyvitellel és az információ-technológiával kapcsolatos megszerzett ismereteiket a közigazgatás bármely területén hasznosítani tudják.
Szakirodalom:
Csuth S. Almásy Gy.: A közigazgatási szervezéstan és technológia alapjai című főiskolai jegyzet, 2001 Poór J.: Menedzsment tanácsadási kézikönyv KJK-Kerszöv., Bp.2000
Dudás-Hazafi: A közigazgatás auditálása NOVORG Bp.1997
Gáspár M.: Helyi önkormányzati menedzsment Közigkonzult, Csákberény, 1995.
Bibliográfia:
Csuth S. Gáspár M.: Minőségfejlesztés a közigazgatásban Közigkonzult, Bp.1991
Földesi T. : Minőségről, tanusításról-ISO-szabványok, modellek,filozófiák- SALDO Bp. 2000
D. Osborne - T. Geabler: Új utak a közigazgatásban - Kossuth Kiadó Bp. 1994
D. Osborne T. Gaebler: A közigazgatás újrafelfedezése Budapest, Kossuth, 1994.
D. Osborne: A kormányzat megújítása USA 1994/81
T. Kolderie R. Lerman C. Moskos: Az oktatás és az állampolgár USA 1994/81
Report of the National Performance Review: Creating a government that works better and costs less Washington 1993
J.. J. Dilulio, Jr. G. Garvey - Donald F. Kettl: Improving Government Performance. (An Owners Manual) Washington 1993.
W. F. Winter F. J. Thompson et al.: Hard truths - tough choices (An agenda for State and Local Reform) The Nelson A. Rockefeller Institute of Government Albany 1993.
D. Bok: Felsőoktatási paradoxonok USA 1993/79
S. Rothman: Átalakuló egyetemek USA 1993/77
B. OReilly: Napjaink globális munkaereje USA 1993/80
M. E. Raynor: Megélünk-e a szolgáltató gazdaságból USA 1993/80
P. F. Drucker: A jövő záloga: a termelékenység USA 1993/8
A tantárgy státusza: kötelező Az oktatók neve: Csuth Sándor, Almásy Gyula A tantárgy hossza: heti 2 óra, felvehető: III. évfolyam I. félév Tanítási és tanulási módszerek: gyakorlati foglalkozások (13x2), feladatmegoldások, szemléltetés, ügyiratkezelési gyakorlatok, intézménylátogatás, otthoni önálló munka (házi dolgozat elkészítése)Felmérés és értékelés: aláírás. Feltétele: megadott témában egy zárthelyi dolgozat és egy házi dolgozat teljesítése. Célcsoport: III. évfolyam hallgatói Kredit: 2 Ajánlott szemeszter: 5.