Államigazgatás

Belföld

Informatika

Közérdekű információk

Távközlés

Telemarketing

Tudományos hírek


Ügyintézés otthonról, interneten


"Anyjuk, átmegyek a szomszédba, Dezsőhöz. Beindítjuk már az építésiengedély-kérelmet a masináján." Ha kissé tréfásan is hangzik ez a mondat, jól szemlélteti azt a lehetőséget, ami a közeli jövőben valósággá válhat Hajdúszoboszlón, az úgynevezett infomentori program keretében. E szolgáltatás alapja pedig az Integrált Kistérségi e-Közigazgatási Rendszer (IKeR).

Történt, hogy a közigazgatási eljárási törvény szerinti ügymeneteket informatikusok segítségével feldolgozták Hajdúszoboszlón, s ebből egy számítógépes ügyintézési program születik. Erre az országosan egyedülálló eredményre alapozzák az igazgatási ügyvitel négy elemének - ügykezelési és ügyintézési, valamint adatkezelési és információ-szolgáltatási - elektronizálását, ami több mint egy évtizedes fejlesztő munka koronája lesz. Az előbbi két elem alkalmazása a már említett IKeR, míg a második kettő az úgynevezett Adatsztár-program keretében zajlik. Mindkét projekt megvalósításához a Gazdasági versenyképesség operatív program (Gvop) révén kapott támogatást egyrészt Hajdúszoboszló gesztorságával a Kistérségi Többcélú Társulás, másrészt önállóan a hajdúsági város önkormányzata. A céltársulást 22 hajdú-bihari település alkotja, s egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei település, Kemecse is csatlakozott a körhöz. A két projekt értéke - önrésszel együtt - 639 millió forint - tudtuk meg Vincze Ferenctől, Hajdúszoboszló jegyzőjétől, aki egyébként a Jegyzők Országos Szövetsége Informatikai Munkacsoportjának vezetője is.

- Napjainkban egy települési internetportál jellemzően még csak statikus információkat nyújtó "képeskönyv". Elvétve akadnak rajtuk ügyleírások, beadványminták, néhány ügyben elektronikus dokumentumok, kitöltési útmutatók, s még ritkábban az ügyintézést segítő elektronikus programok. Aki így próbál információhoz jutni, ügyet intézni, az ma még falakba ütközik - vázolta a jelenlegi helyzetet Vincze Ferenc.

Mit akarnak elérni a nem túl távoli jövőben a szoboszlóiak, illetve a településtársulás? Azt, hogy önkormányzati hivatalaikban minél kevesebb legyen a hagyományos papírmunka, az ügyintézés minél teljesebb körben elektronikusan folyjék, s az ügyfélnek maximum akkor kelljen megjelennie a hivatalban, ha valamit személyesen alá kell írnia. Az internetes kapcsolattal rendelkezők akár otthonról is végezhetik majd az ügyintézési folyamatot a megfelelő elektronikus dokumentumok kitöltésével. Pusztán ezért tehát be sem kell menniük a hivatalba. A tervek szerint rövidesen 150 ügyben ügyleírás, formanyomtatvány, beadványminta lesz elérhető, amit bárkinek le lehet tölteni, s kezdetben még kinyomtatni, kitölteni, aláírni és bejuttatni az illetékes önkormányzati hivatalba. A 150-ből 20 ügyben - például építési engedély-, telephelyengedély-, hatósági bizonyítvány-kérelem beadása - a teljes körű elektronikus ügyintézés lehetőségét is biztosítani kívánják.

Az elképzelések szerint nem is kell majd otthon számítógépet tartani, s internet-eléréssel rendelkeznie annak, aki anélkül akar elektronikusan információt szerezni, ügyet intézni, hogy bemenne a polgármesteri hivatalba. Hogy ez miképpen lehet lehetséges? Vincze Ferenc elmondta: először Hajdúszoboszlón, majd a programhoz csatlakozó többi településen is szeretnék létrehozni az úgynevezett infomentori hálózatot, a már meglevő közösségi internet hozzáférési helyeken túl. Az ebben tevékenykedő szakemberek igazgatási és informatikai ismeretekkel rendelkeznek majd és alapvető ügyintézési, számítástechnikai tanácsokat is tudnak adni.

Az infomentorok teleházakban, e-Magyarország portálon, közintézményekben - óvodákban, iskolákban - fognak dolgozni az intézmények működési idején túl, annak érdekében, hogy az emberek munkaidő után is betérhessenek ügyet intézni, vagy e-mailezni, internettelefonálni. A következő lépés pedig az lehet majd, hogy az infomentori munkát akár távmunkában otthon is lehet végezni, így valóban lesznek olyan "szomszéd Dezsők", akikhez házhoz lehet menni, például egy építésiengedély-kérelem beindítása ügyében.  

Gazdasági versenyképesség operatív program (Gvop)

EU és hazai támogatás:
454 125 000 forint

Összköltség:
519 000 000 forint

Befejezés:
2007. március 31.

Település:
Hajdúszoboszló (Észak-alföldi Régió)


"Az ügyintézési folyamat lényegesen felgyorsul, s az interneten keresztül az ügyfél számára is követhetővé válnak az ügymenet fázisai."

Vincze Ferenc jegyző

Pál Csaba tollából

Publikálta
Hargitai, Katalin