Napjainkban a kerékpáros
közlekedés Európában és Magyarországon egyaránt a figyelem középpontjába
került. Ennek oka, hogy a kerékpárosok - mint a közúti közlekedés egyik
legvédtelenebb résztvevői - aránya az összes közlekedési baleseten belül magas.
Ezen balesetekre jellemző, hogy
szinte minden esetben személyi sérüléssel járnak, s igen gyakran súlyos, ill.
tragikus kimenetellel végződnek. A rendelkezésre álló statisztikai adatok
szerint hazánkban 2010-ben 16 307 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési
baleset következett be, melyből 3522 „kerékpáros baleset” volt. Ezen balesetek
52 %-át (1832) kerékpárosok okozták.
Veszprém megyében, a tavalyi
évben 591 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be.
Az összes balesetből 129 esetben volt érintett kerékpáros, mely az összes
baleset 22 %-a. A 129 személyi sérüléssel járó balesetből 102 esetben volt
okozója kerékpáros.
Az elmúlt évben végrehajtott
ellenőrzések tapasztalatai azt mutatják, hogy a kerékpárral közlekedők közül
sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvető közlekedési szabályokkal,
és sajnos egyre gyakoribbak az olyan esetek is, amikor szándékosan hagyják
figyelmen kívül a közúti jelzéseket (pl. tilos jelzésen haladnak át).
A közúti közlekedés szabályairól
szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) értelmében
a kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, a külön
jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani, és a kerékpárt hajtó
személynek - lakott területen kívül - fényvisszaverő mellényt kell viselnie.
Amennyiben a kerékpárt toló személy (gyalogos) lakott területen kívül az
úttesten, leállósávon, útpadkán tartózkodik, éjszaka és korlátozott látási
viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viseljen.
A 6/1990 (IV.12.) KÖHÉM rendelet
116. § (1) bekezdésében foglaltak ellenőrzése és annak betartatása a rendőrség
feladata. A fenti rendeletben felsorolt kötelező tartozékokat – attól
függetlenül, hogy milyen időjárási körülmények között, mely napszakban, illetve
milyen útszakaszon közlekedik a kerékpáros – a járműre fel kell szerelni.
A kerékpár kötelező felszerelései
a 6/1990. KÖHÉM rendelet alapján:
- könnyen kezelhető, megbízható
kormányberendezés;
- két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az
egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat;
- hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet;
egy darab előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpa;
- egy darab hátra piros fényt adó, sötétben,
tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpa;
- hátul egy vagy két (nem háromszög alakú) piros színű fényvisszaverő
prizma;
- legalább az első keréken minimum 1 db borostyánsárga színű prizma,
mindkét oldalán fényvisszaverővel.
A kerékpárosokat érintő
közlekedési balesetek bekövetkezésének másodlagos okaként, gyakran a kerékpárt
ittas állapotban vezető (hajtó) személy felelőtlen magatartását találjuk.
Veszprém megyében a kerékpárosok által okozott balesetekből 26 esetben volt
ittas a kétkerekű jármű vezetője, mely a kerékpáros okozók 25%-át teszi ki. Az
összes ittasan okozott, személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset 40
%-át képezi az ittas állapotban, kerékpárral okozott balesetek.
A kerékpáros balesetek megoszlása
kapitányságonként 2010-ben:
|
Ajka
|
B.almádi
|
B.füred
|
Pápa
|
Tapolca
|
Várpalota
|
Veszprém
|
Kerékpáros
|
H
|
S
|
K
|
H
|
S
|
K
|
H
|
S
|
K
|
H
|
S
|
K
|
H
|
S
|
K
|
H
|
S
|
K
|
H
|
S
|
K
|
1
|
9
|
8
|
-
|
10
|
11
|
2
|
7
|
10
|
1
|
1
|
13
|
1
|
4
|
18
|
2
|
1
|
3
|
1
|
10
|
16
|
(H – halálos, S – súlyos, K –
könnyű sérülés)
Tekintettel a fentiekre a kerékpárosok által
okozott, illetve elszenvedett balesetek megelőzése érdekében 2011. április
4-26. között országos fokozott közúti ellenőrzést tart a Rendőrség.
Kiemelt feladatok:
* a kerékpárosok közúti közlekedésére vonatkozó
általános közlekedési szabályok betartásának;
* a kerékpárosok éjszakai és korlátozott
látási viszonyok közötti láthatóságának;
* a kerékpár kötelező tartozékainak
ellenőrzése;
* a kerékpárt ittas állapotban hajtó
személyek forgalomból történő kiszűrése és szankcionálása.
A közlekedési szabályokat
megszegő személyekkel szemben a rendőrség - különös figyelemmel a 2010. január
1-jén hatályba lépett KRESZ módosításra - minden esetben határozottan fel fog
lépni.
A fokozott közúti ellenőrzés alkalmával
elsősorban a kerékpárosokkal kapcsolatos közúti közlekedési szabályoknak kell
érvényt szerezni, azonban ennek során nem hagyhatók figyelmen kívül a
gépjárművezetők által elkövetett jogsértések sem.
A fokozott közúti ellenőrzés
célja: a magyar közutak közlekedésbiztonságának javítása, valamint annak
elérése, hogy a közúti közlekedési balesetek száma, súlyossági foka, valamint a
meghalt és megsérült személyek száma tovább csökkenjen.
Forrás és fotó:Frankó Marianna
sajtóreferens-Veszprém M.R.FK.
|