Annak ellenére, hogy az üzleti intelligencia piaci adatok tanúsága
szerint évek óta a vállalatok érdeklődésének középpontjában áll,
világszerte és Magyarországon egyaránt kevés szervezet mondhatja el
magáról, hogy ez irányú fejlesztéseivel eljutott a kívánt szintre,
amelyen a BI-megoldások nemcsak a felső vezetés tagjait, hanem az
alkalmazottak és a partnerek széles körét, az államigazgatás területén a
polgárokat is ellátják információkkal.
– Ennek egyik oka, hogy a BI-megoldások szerteágazó igényeket
szolgálnak, ütemezett módon vagy eseti jelleggel készítenek
lekérdezéseket, műszerfalakon jelenítenek meg mutatószámokat,
előrejelzéseket adnak, szimulációkat végeznek, a tervezést segítik,
illetve adatbányászati módszerekkel mintákat, trendeket azonosítanak –
mondta Radnai Szabolcs, az Oracle Hungary regionális
BI-üzletfejlesztési menedzsere. – Az összetett igényrendszer hosszú időn
át hasonlóan bonyolult megoldáskínálattal találkozott, melynek
különböző technológiai alapokon fejlesztett elemei között kezdetben
kevés volt az integráció. Az utóbbi években azonban a nagy szállítók
olyan BI-csomagokkal jelentkeztek, amelyek egységes keretrendszer
formájában, közös vállalati információs modellre építve fedik le a
vállalati és intézményi BI-igények legtöbbjét. A BI-keretrendszerek
bevezetését azonban továbbra is hátráltatja a vállalatoknál korábban
bevezetett üzletiintelligencia-megoldások megléte, a kialakult állapot.
– A különböző üzletágak gyakran megelégedéssel használnak
jelentéskészítő rendszereket és ad hoc lekérdező eszközöket, egymástól
függetlenül – folytatta Radnai Szabolcs. – Ilyenkor nehéz megmagyarázni a
felhasználóknak, hogy azokat le kell cserélni, mert szigetszerű
működésük megnehezíti a vállalaton belüli információáramlást,
akadályozza a további fejlesztéseket. Ez pedig komoly probléma forrása
lehet. Miután az egyes üzletágak által használt adathalmazokat nem lehet
összekapcsolni, azok az ad hoc kérdések sem válaszolhatók meg, amelyek a
vállalat egynél több területét vagy egészét érintik.
A vállalati IT-szervezet egyik legfontosabb feladata ezért az, hogy
olyan szabványokat és ezekre épülő megoldásokat vezessen be, amelyek a
BI-igények kiszolgálását közös mederbe terelve lehetővé teszik a
történelmileg kialakult szigetrendszerek kiváltását egy BI-platformmal.
– A folyamat azonban csak akkor lesz sikeres, ha az új rendszerek a
régiekhez képest alacsonyabb birtoklási költség mellett szélesebb
funkcionalitást, nagyobb felhasználói elégedettséget adnak –
hangsúlyozta a menedzser. – A bevezetést kezdjük ott, ahol legjobban
szorít a cipő. A stratégiaalkotást és közzétételt sok esetben még ma is
táblázatkezelőben végzik, ezért célszerű ezt a riportkészítő környezetbe
emelni, ahol azonos mutatószámokkal történik a visszamérés is. Ugyanez
elmondható a kontrolling feladatokról, amelyeket gyakran elkülönült
rendszer támogat. Ha az első, gyorsan megtérülő projekttel a platform
igazolta létjogosultságát, akkor felállítható az ütemezés, amely szerint
közép- vagy hosszú távon kiválthatók a meglévő szigetrendszerek a
vállalat célkitűzéseinek függvényében.
Teljesítmény és szabályozás
A nagy BI-szállítók ezért az utóbbi pár évben keretrendszerüket
felkészítették arra, hogy a különböző típusú igényeket egységes
platformon szolgálja ki, és az elemzések eredményeit minél több
csatornán, böngészőben, mobileszközökön – és ami egyre fontosabb, az
üzleti alkalmazásokba beágyazva is – tegye hozzáférhetővé.
– Meggyőződésünk, hogy a felhasználók a jövőben nem különálló
BI-eszközöket használnak majd, hanem az információhoz akarnak hozzájutni
abban az alkalmazásban, amelyben dolgoznak – fejtette ki Radnai
Szabolcs. – Egy ügyfélszolgálat esetében a betelefonáló ügyfél értékét
mutató információt ne külön ablakban kelljen előkeresni, hanem az
jelenjen meg a call center szoftverben, amelyben az ügyintéző a hívást
kezeli. A BI ilyen széles körű kiterjesztése azonban csak megfelelő
teljesítmény mellett lehetséges. A vállalati IT-szervezet gyakran
ódzkodik attól, hogy az üzleti felhasználóknak túl nagy szabadságot
adjon a BI-eszközök elérésében. Az önkiszolgáló felhasználók ugyanis
könnyen olyan lekérdezéseket készíthetnek, amelyek lefoglalják a
központi erőforrásokat, és ezzel gátolják a többi igény kiszolgálását.
Ezekkel a félelmekkel azonban le kell számolni, és lehetővé tenni, hogy
az üzleti felhasználók a még több riport gyártása helyett olyan ad hoc
lekérdezéseket is lefuttathassanak, amelyek alapján az üzletet előbbre
vivő döntések születhetnek.
A növekvő teljesítményigény miatt előtérbe kerültek az egyszerre több
ad hoc lekérdezést is kiszolgáló technológiák, közöttük az in-memory
megoldások. Ezen a téren az Oracle az Exalytics készülékkel szállt
versenybe. Az integrált hardver- és szoftverkomponensekből felépülő
célgép memóriában futtatja az ad hoc lekérdezéseket, így a felhasználók
széles körét ki tudja szolgálni anélkül, hogy ezzel akadályozná a napi
riportkészítési feladatok ellátását.
– A nagy teljesítmény biztosítása mellett adminisztrációs szinten azt
is szükséges szabályozni, hogy melyik felhasználói csoport, illetve
feladattípus milyen erőforrásokat használhat – mutatott rá Radnai
Szabolcs. – A BI-keretrendszerek ma már egységes adminisztrációs
felületet biztosítanak a különböző elemzési igényeket kiszolgáló
eszközök és a hozzájuk fűződő felhasználói jogosultságok
menedzseléséhez. Ez a szabályozott erőforrás-gazdálkodás és
jogosultságkezelés a BI-igények eredményes kiszolgálásának egyik
pillére. A hazai nagyvállalatok elindultak a szabványosítás útján,
azonban az előrehaladást ma még a szervezetek tagoltsága is lassítja, ez
az egész közép-kelet-európai régióra jellemző. Az üzleti területek
közötti átjárás, a vállalati szintű információáramlás megteremtése tehát
szintén szükséges ahhoz, hogy a szervezet az üzletágankénti
jelentésgyártás felől az önkiszolgáló BI irányába léphessen tovább.
A fokozatosság elve
A vállalat igényeit jól szolgáló BI-környezet kialakítása gondos
tervezéssel indul – ez magától értetődőnek tűnik, de a tapasztalatok azt
mutatják, hogy a gyakorlatban korántsem egyszerű a feladat.
– Az igények feltérképezésével pontosan meg kell határozni, hogy kik
és mire használják majd a BI-rendszert, és ehhez mely adatforrásokból,
milyen adatokra lesz szükség – mondta Szabó Gábor, az IBM
Magyarország üzleti analitikai termékmenedzsere. – Ez az egyik
legfontosabb mozzanat, a felhasználók ugyanis ebben a szakaszban inkább
általánosságokat fogalmaznak meg, mintsem konkrét mutatószámokat
definiálnak, pedig ezek egyértelmű meghatározása a későbbiekre nézve
döntő jelentőségű. Az IBM a BI-bevezetéseknél a fokozatosságot
támogatja. Kicsiben kell indítani a rendszert, elfogadtatni, lehetőség
szerint megszerettetni a felhasználókkal, és ha ez sikerült, akkor a
megoldás további riportokkal, mutatószámokkal bővíthető. A vállalatnál
korábbról meglévő kisebb BI-megoldások kiaknázó rétegét lépésről lépésre
kiválthatják, az adatforrások megtartásával. Az egyre több üzleti
területet érintő rendszer bevezetését megkönnyíti, ha a vállalat
adattárházat épít, de ez nem kötelező érvényű. A bevonásra kerülő
adatforrások száma és mérete alapján dől el, hogy feltétlenül
szükséges-e adattárházat építeni. Egyébként a memória- és
sávszélesség-igényen túl a BI-rendszer kiterjesztésének nincs különösebb
technológiai előfeltétele.
A fokozatosság elvét könnyebb érvényre juttatni, ha a vállalat
BI-platform bevezetése mellett dönt, amely egységes keretrendszerbe
foglalja a különböző igényeket kiszolgáló eszközöket. Az IBM üzleti
analitikai portfóliójában a Cognos BI megoldást olyan tervezőeszközök
egészítik ki, amelyekkel a vállalat pénzügyiteljesítmény- és
stratégiamenedzsment-megoldást alakíthat ki a tervteljesítés
visszaméréséhez és a folyamatok optimalizálásához. Az eszközkínálat
emellett kockázatkezelő, valamint statisztikai elemzésre szolgáló és
adatbányászati megoldásokat is tartalmaz.
– Cognos BI megoldásunk kétféle konstrukcióban is licencelhető –
tette hozzá a termékmenedzser. – A processzorok számát alapul vevő
konstrukció a teljes kiépítésű, nagy rendszerek esetében kifizetődő. A
hazai piacon a felhasználószám alapú licencelés a jellemző, amely
rugalmasan illeszkedik a fokozatos bevezetéshez és a mindenkori
igényekhez. A Cognos saját jogosultságkezelő rendszert tartalmaz, amely a
vállalati címtárral is integrálható, a hozzáférés így felhasználónként,
csoportonként és szerepkörönként is szabályozható. A mobileszközökről
való elérést kliensalkalmazásokkal biztosítjuk, amelyek mindhárom
elterjedt mobilplatformon elérhetők.
A bevezetés előkészítése során az IBM tanácsadói a befogadó
szervezetet is felmérik. Egy új rendszer bevezetése kiváló alkalom arra,
hogy szervezeti átalakításokat is végrehajtson a vállalat. Erre
vonatkozóan az IBM mindig ajánlásokat fogalmaz meg, az ügyfélen múlik,
hogy ezekből mit fogad meg.
- A vállalatok sokszor biztosabbnak vélik, ha az új rendszer a
meglévő struktúrára, a már működő folyamatokra, hierarchiára,
architektúrára kerül, ezért hajlamosak emellett dönteni még akkor is, ha
a rendszer egy átalakított struktúrában többet adhatna nekik – mondta
Szabó Gábor. – A hazai felhasználók nyitottak a bevált gyakorlat
megismerésére, érdekli őket, hogy a BI-megoldások hogyan és mire
használhatók, de ha a gyakorlat átvétele komolyabb átalakítással jár,
akkor inkább lemondanak róla, legalábbis egyelőre. A jelenlegi gazdasági
körülmények között gyakran más feladatok kapnak prioritást, éppen ezért
fontos, hogy a platform megközelítés lehetővé teszi a fejlett
BI-megoldások fokozatos bevezetését kisebb költségvetésű projekteken
keresztül is. Napjainkban kimondottan hangsúlyos elvárás, hogy ezek a
projektek kézzelfogható eredményeket mutassanak fel. A BI-eszközök e
tekintetben előnyös helyzetben vannak, mivel elkészíthetők velük azok a
riportok, amelyek alapján a vállalatok optimalizálhatják működésüket,
javíthatják üzleti teljesítményüket. Komoly esettanulmányokkal is alá
tudjuk támasztani, hogy a BI-bevezetések több száz százalékos
megtérülést is hozhatnak.
Folyamatok adattárháza
A BI területén a Software AG a Terracotta BigMemory nyílt forráskódú
in-memory megoldását kínálja, és a korábban felvásárolt IDS Scheer AG
SAP kompetenciájára építve az SAP HANA platformját is támogatja. Németh Róbert, az IDS Scheer Hungária Kft. cégvezetője azonban egy szorosan kapcsolódó területre is felhívta a figyelmet:
– Ügyfélkörünkben tapasztaljuk, hogy a vállalatok ma már nem
mutatószámokban, hanem folyamatokban gondolkodnak, amikor a teljesítmény
optimalizálása végett a működésről kívánnak képet alkotni – mondta a
cégvezető. – Ezért egy BI-megoldás bevezetését mindenképp érdemes
összekötni az elérni kívánt célok, a stratégia meghatározásával,
valamint a folyamatok felmérésével, átalakításával és mérésével, a
folyamatintelligenciával.
A folyamatintelligencia (PI) megoldások az adattárházak következő
nemzedékét képviselik, megmutatják a szűk keresztmetszeteket, és
beavatkozási pontok definiálására, automatikus beavatkozásra is
lehetőséget teremtenek. Ilyen folyamatmonitorozó megoldás az IDS Scheer
ARIS PPM, amelyben a felhasználók egészen tranzakció szintig lefúrhatnak
és folyamatlefutási teljesítménymutatókat generálhatnak, valamint a
Software AG webMethods Complex Event Processing, amellyel
másodpercenként akár 100 ezer esemény is figyelhető a folyamatokban.
– Azzal, hogy a nagy teljesítménynek köszönhetően a BI- és
PI-megoldások valós idejűvé váltak, az elemzések közvetlenül a
tranzakciós rendszerekből származó adatokon futhatnak le – emelte ki
Németh Róbert. – Ez biztosítja az adatok következetességét, az
adatvesztés és az információs káosz elkerülését.
Az előállított információt a vállalatnak az érintett felhasználók
minél szélesebb köréhez kell eljuttatnia a hasznosulás érdekében. Ez
történhet a vállalat belső hálózatán és a felhőben is, de ma már
kifejezett igény a mobileszközön való hozzáférés biztosítása. WebMethods
Mobile Designer megoldásunkkal, amely a szoftverkódból automatikusan
natívan futó kliensalkalmazást generál az elterjedt mobilplatformokra,
ez pillanatok műve.