Az
1479/2011-es kormányhatározat értelmében a kormány irányítása alatt
álló szervek az egymás közötti elektronikus dokumentumcsere során
kizárólag nyílt, szabványos dokumentumformátumokat alkalmazhatnak. A
határozat azt is elrendeli, hogy a szóban forgó szervezeteknek
képeseknek kell lenniük a nemzetközi szabványokban előírt
dokumentumformátumok kezelésére, fogadására, illetve a nyilvánosan
elérhető elektronikus dokumentumaik szabványos formában való
közzétételére. Ezen túlmenően a kormányzati szervek nem nyílt forráskódú
irodai szoftvereket csak műszakilag vagy gazdaságilag indokolt esetben,
illetve nemzetközi szerződésekből adódó kötelezettség teljesítése
érdekében szerezhetnek be. A fenti rendelkezések végrehajtásának
határidejéül a határozat 2012. március 31-ét jelölte meg.
Támogatás, oktatás
„A feladat végrehajtásához szükséges alkalmazásokat (a
kormányhatározat rendelkezése szerint) minden intézmény számára
elérhetővé tettük a http://nyiltformatum.magyarorszag.hu/ honlapon.
Folyamatban van egy minden érintett intézményre vonatkozó felmérés,
amelyben a kormányhatározat végrehajtására vonatkozó információkat
kérünk be. Várhatóan május közepére (végére) kaphatunk átfogó képet a
helyzetről” – tájékoztatott Opre Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) főosztályvezetője.
Az NFM a felmérés eredményei alapján tervezi, illetve a közeljövőben a
központosított közbeszerzés keretében lehetővé teszi, hogy az
intézmények egyszerűbben vehessenek igénybe támogatási, oktatási
szolgáltatásokat a nyílt forráskódú eszközök alkalmazásához,
bevezetéséhez.
Egyelőre kivárás tapasztalható
„Egyetértek a kormányrendelet tartalmával, bár hasznosnak tartanám,
ha egyértelműbben fogalmazna, és nem általában szabványos
dokumentumformátumokról szólna, hanem egy adott nyílt formátumról.
Persze, ha megvizsgáljuk, egyértelmű, hogy csak az ODF felel meg a
rendelet szellemének, de ettől függetlenül célszerű lett volna
expliciten fogalmazni. A nyílt szabványok soha nem túl koraiak, mert
minél korábban vezetik be őket, annál több költséget lehet velük
megtakarítani – fogalmazott Szentiványi Gábor, az ULX Kft.
ügyvezető igazgatója. – A kormányrendelet az év végéig türelmi időt ad,
bár nem fogalmaz egyértelműen – folytatta. – Az átállás kevés helyen
történt meg, kivárás tapasztalható. Ennek oka, hogy a végrehajtó emberek
mindig addig várnak, amíg lehet, hiszen közvetlen hasznát nem látják az
átállásnak, viszont munka van vele.”
A szakértő szerint pontosan definiálni kell az adatcserét a
rendszerek között, és nem szabad korlátozni a formátumok, valamint a
programozói felületek (API) hozzáférését, megvalósítását sem technikai,
sem jogi szempontból. Ha megteremtjük ezeket a feltételeket, illetve
olyan rendszereket használunk, amelyekben mindez megvalósítható,
tökéletes lehet az együttélés. Sajnos a kormányzati informatikában
jelenleg van néhány olyan szoftver, amely nem teljesíti e feltételeket.
Ez az állapot néhány gyártónak ugyan előnyös, de az együttélés és a
költségmegtakarítás szempontjából hátrányos.
„Az átmeneti időszakra minden szervnek pontos eljárási szabályokat
kell kidolgoznia arra vonatkozóan, hogy miként kezelje a használatos
formátumokat és az ezekhez kapcsolódó eszközkészletet. Ebben segíthet
egy kormányzati kompetenciaközpont, ahol ajánlásokat és segítséget
kaphatnak az informatikusok, valamint a felhasználók. Fontos, hogy itt
nem egy egyszeri intézkedésről, hanem egy hosszú távra megvalósítandó és
fenntartandó rendszer üzemeltetéséről van szó” – hangsúlyozta
Szentiványi Gábor.
Ritkán kell fekete öves szakértő
„Jóllehet a kormányhatározat ránk mint bírósági szervezetre
közvetlenül nem vonatkozik, mégis nagyon fontosnak tartom a
megjelenését. Az elektronikus világban ugyanis csak akkor lehet bármit
bevezetni, ha a küldő és a fogadó oldal együtt tud működni. Ha tehát a
kormányzati szférában kötelezővé válik a nyílt formátumok használata,
akkor az számos egyéb területre, így például a parlamentre, az
igazságszolgáltatásra és az önkormányzatokra is kihat, majd eléri az
állampolgárokat is. Így bízhatunk benne, hogy előbb-utóbb bármelyik
állami vagy önkormányzati intézményhez a lakosság nyílt formátumokban
nyújthatja be a dokumentumokat. Március 31. óta még nagyon rövid idő
telt el, több hónap kell ahhoz, hogy a kormányhatározat hatásait észre
lehessen venni” – mondta Laky Norbert, a Fővárosi Törvényszék informatikai főosztályának vezetője.
A Fővárosi Törvényszéken (korábban Fővárosi Bíróság) több mint 10 éve
használnak OpenOffice-t, jelenleg a munkaállomások 90-95 százalékán
működik a nyílt szoftver. Az adatbázis-kezelők terén van gyártóhoz
kötött rendszerük, de használnak nyílt forráskódú szoftvereket is.
Országosan a bírósági szervezetek szoftverei meglehetősen heterogén
képet mutatnak; átlagban az OpenOffice aránya meghaladja a 60 százalékot
a Microsoft Office-szal szemben. Élenjár a nyílt forráskódú rendszerek
alkalmazásában például a Szombathelyi Törvényszék, ahol a munkaállomások
döntő többségén Linux fut, és az irodai programcsomagok közel 100
százaléka OpenOffice.
Ami a megtakarításokat illeti, Laky Norbert szerint korrekt számokat
nehéz mondani. Tájékoztató lehet azonban a következő: a 2007–2010-es
időszakban körülbelül 200 millió forintot fordítottak alapvetően a
számítógépes munkahelyek fejlesztésére, így sikerült elérni a 100
százalékos felszereltséget. Ugyanakkor kiszámolták, hogy 2003 és 2010
között mintegy 200 millió forintot takarítottak meg azáltal, hogy nem
kereskedelmi irodai programcsomagot használnak, hanem OpenOffice.org-ot,
tehát ekkora összeggel jutott több a hardverberuházásokra.
A nyílt rendszerek mögötti támogatással kapcsolatban Laky Norbert
határozott álláspontot képvisel. Eszerint a manapság felmerülő apróbb
problémák megoldása nem a külső szolgáltatók, hanem a helyi üzemeltetők
feladata. „Könnyű azt mondani, hogy kell a támogatás, és azt csak igazi
profik tudják nyújtani. Csakhogy nem tapasztalom az ezt szükségessé
tevő, konkrét felhasználói igényeket. Kétségtelenül sok felhasználói
probléma merül fel, de azok kiküszöbölésére oktatási programokat kell
szervezni. Mindenütt olyat, amely az adott szervezet felhasználói
felkészültségéhez igazodik. Persze lehetnek időnként olyan problémák,
amelyek fekete öves szakértőt igényelnek, de tapasztalatom szerint ezek
nagyon ritkák. És még valami: szívesen látnék arról kimutatásokat, hogy
az állami intézmények mennyit költenek a gyártóhoz kötött rendszerek
támogatási szerződéseire. Azt gondolom, valósággal sokkolná a magyar
kis- és középvállalatokat, ha feketén-fehéren látnák, milyen
szolgáltatásért, mekkora összegek vándorolnak a nagy kereskedelmi
szállítók zsebébe.”
Heterogén környezet, kisebb problémákkal
Szeged Város Polgármesteri Hivatalában 2003 óta használnak nyílt
forráskódú rendszereket. Először az irodai alkalmazáscsomagokat
cserélték le. Ezt követte az e-önkormányzati integrált ügyviteli
rendszer, ami szintén nyílt forráskódú szoftverekre épül, és aminek a
használata is ténylegesen multiplatformos. Később, amikor már minden
lehetőség adott volt, a kliensgépek többségét is nyílt forráskódú
operációs rendszerekkel látták el.
A nyílt forráskódú irodai alkalmazáscsomagokat minden számítógépre
telepítették. Ez kezdetben – a helyi képviselőtestület informatikai
ellátásával együtt – közel 600 munkaállomást jelentett (ma valamivel
kevesebb). „Az integrált ügyviteli rendszer platformfüggetlenségének
köszönhetően a számítógépek többségén, illetve a szervereken is sikerült
teljesen átállni nyílt forráskódú szoftverekre, sajnos azonban nagy
számban kell használni olyan, elsősorban kincstári igényeket kiszolgáló
alkalmazásokat, amelyek nagyon erősen platformfüggőek. A heterogén
rendszerek használatával természetesen adódnak problémák, de korábban,
amikor csak tulajdonosi szoftverekkel dolgoztunk, ugyanennyi – ha nem
több – kompatibilitási problémát okozott, hogy az új szoftverek nem
tudták a régebbi formátumokat megfelelően kezelni” – mutatott rá Szegfű László, a szegedi polgármesteri hivatal informatikai osztályának vezetője.
Költségvonzatok
Szegeden, csak a 600 gépen futó, nyílt forráskódú irodai
alkalmazáscsomagoknak köszönhetően az elmúlt 9 évben – tekintettel a
folyamatos formátumváltozásokra – 100 millió forintot is meghaladó
költségmegtakarítás jelentkezett. A többi szoftverterméknél nem végeztek
taxatív költségelemzést, de 9 éven keresztül, évi mintegy száz,
teljesen amortizált számítógép cseréjével további komoly összegeket
takarítottak meg a kliensoldali operációs rendszereken is. A szerverekre
azóta egyáltalán nem vásároltak semmilyen zárt rendszert. Említést
érdemelnek még azok a kis alkalmazások (képszerkesztők stb.), amelyek
hozzáférhetők nyílt forráskódúként is, valamint nem szabad megfeledkezni
a vírusvédelmi rendszerek áráról sem.
Szegfű László tájékoztatása szerint az oktatás költsége a nyílt és a
zárt rendszerek esetén gyakorlatilag azonos, hiszen a kollégák nagy
része a tulajdonosi szoftvert sem tudja hibátlanul kezelni, mindkét
alkalmazást szükségszerű tehát oktatni. És itt vannak még a támogatási
költségek, amelyek a zárt rendszereknél is meglehetősen magasak.
Legyen a közszféra platformfüggetlen!
„Kompatibilitási problémát elsősorban a kormányzati szervekkel való
kommunikáció okoz, ezért is örültünk a kormányhatározat megjelenésének.
Sajnos azonban a határozat ellenére problémákba ütközünk. Volt rá példa,
hogy docx formátum használatát írták elő, amely ráadásul olyan
formázásokat tartalmazott, hogy a dokumentumot semmilyen nyílt
szövegszerkesztővel nem tudtuk hibátlanul megnyitni. A külső
beszállítókkal általában már a közbeszerzési eljárás során vagy a
szerződésben megegyezünk a szabványos dokumentumformátumok
használatában. Egyébként az a jellemző, hogy a szokványos levelezés
során csak kisebb formázási hibák adódnak, amelyek könnyen orvosolhatók –
fogalmazott Szegfű László.
A nyílt rendszerek használatával kapcsolatos kisebb problémákra
Szegeden mindig találnak megoldást valamilyen fórumon. Tapasztalatuk
szerint a hatékony, igazán hozzáértő, mindenre felkészült támogatás mind
a tulajdonosi, mind a nyílt forráskódú rendszerek esetén rendkívül
drága. A legfontosabb különbség, hogy nyílt forráskódú rendszerek
használata esetén megvan a lehetősége az informatikusnak, hogy maga
próbálkozzon a komplexebb problémák megoldásával.
– Remélhetőleg a kormányzati szándék is arra mutat, hogy idővel a
közszféra szereplői tényleg maguk választhatják meg azokat a
szoftvertermékeket, amelyeket használni szeretnének. Ehhez csak arra
volna szükség, hogy a jogszabályok ezt megengedjék, illetve hogy a
közszférában ténylegesen csak platformfüggetlen rendszereket
fejlesszenek, fejlesztessenek. Ez azért is fontos, mert terjednek a
mobilkommunikációs eszközök, amelyek mindegyike a megszokott tulajdonosi
platformtól eltérő operációs rendszereket használ” – hangsúlyozta
Szegfű László.