Az új mobiltelefon-társaság leginkább az állami
szektort akarja megcélozni, ám ezen előfizetéseket csak közbeszerzéssel
nyerhetné meg. Ehhez viszont a mainál kedvezőbb árat kellene kínálnia,
miközben információink szerint az állami szektor már ma is jelentős
diszkonttal − szinte önköltségi áron − jut a szolgáltatáshoz.
Hamarosan többet meg lehet tudni a negyedik magyarországi
mobiltelefon-társaság terveiről − eddig annyi ismert, hogy az MPVI Mobil
Zrt. vállalat alaptőkéje 500 millió forint, benne a Magyar Posta Zrt.
tulajdoni hányada 10 százalék, az MVM Zrt. és az MFB Invest Zrt. pedig
45-45 százalékkal rendelkezik. A korábbi tervek szerint az új társaság a
napokban kíván bemutatkozni, s akkor fény derülhet arra, hogy milyen
tempóban akarja végrehajtani a fejlesztéseket, képes lesz-e december
végén elindítani a szolgáltatást, s milyen szolgáltatási portfólióval,
illetve árakkal kíván megjelenni, milyen stratégia mellett.
Stratégiára várva A
meglévő piaci szereplők egyelőre nem nagyon kívántak nyilatkozni,
mondván, amíg nem ismerik a cég stratégiáját (például hogy a hangalapú
szolgáltatásokra és a mobil internetre vagy csak az utóbbira akar
fokuszálni), addig nem tudják megmondani, hogy miként hat majd a piacra.
A Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága annyit mondott, hogy
Magyarországon jelenleg is igen erős a mobilpiaci verseny, ebben
osztozott a Telenor is. A beruházásoknak köszönhetően nemzetközi
összehasonlításban is kimagaslóan jó az ár-érték arány, valamint a
szolgáltatások minősége. A Telekom hozzátette, hogy a versenyt
természetesnek tartják, ráadásul a magyar mobilpiac idén nem csak a
negyedik szolgáltató belépésével bővül: megjelentek a virtuális
mobilszolgáltatók (MVNO) is.
Egyelőre kérdés, hogy az új társaság miként tudja teljesíteni
első feladatát, vagyis a hálózat kiépítését. A konzorcium egyik tagja,
az MVM ugyanis közölte, hogy nem apportálja meglévő hálózatát, pedig az
szakértők szerint jó alapja lehetne a budapesti szolgáltatásnak. Ez
persze nem zárja ki, hogy az infrastruktúrát valamilyen módon ne
hasznosíthatnák − például az MPVI bérbe veszi −, de még akkor is
hiányoznak a bázisállomások, ezek beszerzése csak most kezdődhet el,
utána indulhat a hálózat kiépítése. Azt sem tudni, hogy a közvetve
állami tulajdonban lévő cégnek közbeszerzési eljárást kell- e folytatnia
vagy sem − ha igen, az több időt igényelhet.
Meg kell állapodni a riválisokkal
A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Mindezekkel december végére készen kellene lenni, de ahhoz, hogy a
társaság már ekkortól országos szolgáltatást nyújthasson, meg kell
állapodnia a versenytársaival is a nemzeti roaming-szolgáltatásról,
ahogyan ez a Vodafone 1999-es piacra lépésekor is történt. A szabályok
együttműködésre kötelezik a szereplőket − kérdés, hogy ezt mikor és
milyen áron éri el az újonc, hiszen a versenytársak nem fogadták kitörő
örömmel megjelenését (mondván, a kormány előbb megcsapolta őket a
különadóval, majd rájuk ereszti az állami cégek által létrehozott
vállalkozást). A "régiek" még a frekvenciapályázat idején kifogással
éltek, ám ezt hamar lesöpörte a pályázatot lebonyolító Nemzeti Média- és
Hírközlési Hatóság. Ezt követően a Magyar Telekom jelezte, hogy az
árverési eljárásban és a határozatban lévő jogi hibák miatt bírósághoz
fordul. A cég azt kérte, hogy a Fővárosi Törvényszék helyezze hatályon
kívül a pályázati határozatnak azt a passzusát, amely a konzorciumot
nyertessé nyilvánította.
Azt még nem tudni, mikor dönt a bíróság, de ha nem is ad helyet a
keresetnek, illetve eközben az MPVI-nek sikerül kiépítenie budapesti
hálózatát és a piaci szereplőkkel megállapodva megkezdi a szolgáltatást,
még mindig kérdés, hogy milyen árakon és kiket kíván meghódítani.
Ahhoz, hogy az előfizetők átpártoljanak hozzá − hiszen új ügyfelekről
szinte nem lehet beszélni −, a cégnek be kell bizonyítania: miközben
legalább olyan jó a hálózata, mint a versenytársaké, azokénál kedvezőbb
árakat tud felmutatni egy telített piacon. (Ahol februárban az előző
hónaphoz képest 19 ezerrel lett kevesebb a három szolgáltató előfizetői
összlétszáma, így 11,059 millió ügyfél generálta a forgalmat.) Az jó
ideje megfigyelhető, hogy számos ügyfélnek több előfizetése van, de a
mobil internet területén ez a jelenség nem várható. Februárban az előző
havi 1,738 millióról 1,770 millióra emelkedett az aktív előfizetések
száma, ugyanakkor az előfizetők az előző havi 1,995 millió után 1,933
millió GB adatot töltöttek le és fel, az egy aktív ügyfélre jutó átlagos
forgalom pedig 1,09 GB-ra csökkent.
Irány az állam
Az új mobiltelefon-társaság leginkább az állami szektort akarja
megcélozni − vélik szakértők −, az ottani előfizetéseket azonban csak
közbeszerzési pályázat keretében nyerhetné meg. Ehhez viszont a mainál
kedvezőbb árat kellene kínálnia, miközben információink szerint az
állami szektor már ma is jelentős diszkonttal − szinte önköltségi áron −
jut a szolgáltatáshoz. Ha az új cég is ilyet ajánlana, akkor kérdés,
hogy mikorra térülne meg a beruházása. Egyes prognózisok szerint az új
társaságnak az első évben körülbelül kétszázezer ügyfele lesz, ami az
állami előfizetések átcsábításával elérheti az egymilliót. Megfigyelők
szerint a három mobiltelefon-társaság profitabilitása alapján vannak még
tartalékok a rendszerben. A trió bevétele ugyan csökkenő tendenciát
mutat, de még így is meghaladja a hétszázmilliárd forintot, üzemi
eredményük nyolcvanmilliárd forint körüli volt 2010-ben.
A fogyasztók 2010-ben a 2002-es áron számolva közel negyven százalékkal
olcsóbban jutottak hozzá a távközlési szolgáltatásokhoz, mint 2002-ben −
derül ki egy a Corvinus Egyetem által tavaly készített tanulmányból. A
KSH által nyilvántartott szolgáltatáscsoportok között nincs olyan,
amelynél ez a reálárcsökkenés nagyobb lenne, sőt olyan szolgáltatás se
nagyon található, amelynek az ára megközelítőleg hasonló esést mutatna.
|