Az Innovatív Unióba foglalt politikák célja, hogy
- tudományos téren világklasszissá emelje Európát,
- az európai innovációs partnerségeken keresztül forradalmasítsa a köz- és a magánszféra együttműködését, illetve, hogy
- eltávolítsa az akadályokat (drága szabadalmak, a piac
széttöredezettsége, képzett munkaerő hiánya és a szabványosítás lassú
folyamata) az innovatív ötletek piacra jutása elől.
„A válságból kilábalva, a kegyetlen világpiaci verseny szorításában
egyre sürgetőbb, hogy előrelépjünk az innováció területén. Ha nem
alakítjuk át Európát innovatív Unióvá, gazdaságainkra az enyészet vár,
ötleteink és tehetségeink pedig veszendőbe mennek. Az innováció
központi szerepet játszik mind a fenntartható növekedési pályára állás,
mind társadalmunk méltányosabbá és környezetközpontúbbá tétele
szempontjából. Európa innovációs teljesítményében elsöprő változásnak
kell bekövetkeznie ahhoz, hogy olyan időtálló, jól fizetett
munkahelyeket teremthessünk, amelyek kiállják a globalizáció nyomását.”
– mondták Máire Geoghegan-Quinn, kutatási, innovációs és tudományos
biztos, valamint Antonio Tajani, ipari és a vállalkozáspolitikai
biztos.
Az innovatív Unió egyik fő eleme az úgynevezett Innovációs
Partnerségek kialakítása. A Bizottság arra számít, hogy ennek keretében
– az összes érintett szektort és politikaterületet átfogva – képes
lesz mind uniós, mind nemzeti, mind pedig regionális szinten
kapcsolatot teremteni az érdekelt szervezetek és intézmények között, és
ezáltal az egyes területeken előrejelezhetővé válnak a jogszabályi
változások, a készülő szabványok, összehangoltabbá válnak a beruházások
és a kísérleti projektek. Bár a Bizottság közleménye szerint a
partnerségek az EU összes speciális társadalmi kihívását lefedik majd,
azok pontos felépítése egyelőre nem ismert.
A Bizottság a partnerségeken keresztül arra szeretné ösztönözni a
tagállamokat, hogy serkentsék az együttműködést az egyetemek és a
magánszféra szereplői között, hogy kezeljék az Európa országaiban
kialakult krónikus szakemberhiányt. Ahogy arról korábban beszámoltunk (EurActiv.hu 2010.03.02.) Magyarországon az egyetemi, főiskolai hallgatók csupán 10 százaléka tanul reálszakon,
miközben a természettudományos és műszaki területen képzett diplomások
aránya az OECD átlagában 25 százalék körül van, sőt a távol-keleti
országokban – például Szingapúrban - meghaladja a 40 százalékot.
2011-ben a magyar tanácsi elnökség alatt sor kerül az első kísérleti
partnerség felállítására, amely az egészséges és aktív öregedést
kívánja előmozdítani. Ennek kapcsán szeptemberben a Bizottság egy másik
tagja, Neelie Kroes digitális ügyekért felelős biztos bemutatta saját
elképzeléseit is arra vonatkozóan, hogyan lehetne az idősek számára az
infokommunikációs technológiák segítségével biztosítani az aktív
öregkort és egyben üzleti lehetőséget biztosítani a vállalkozások
számára (EurActiv.hu 2010.09.16.).
Változatos finanszírozási ötletek
Ahogy azonban az előbbi ötlet mögül, úgy az innovatív Unió mögül is
hiányzik egyelőre a pénzügyi forrás. A Bizottság egy nemrég bemutatott
tanulmányra hivatkozik, amely szerint ha uniós átlagban valóban 3
százalékos lesz a K+F ráfordítás, akkor ezzel mintegy 3,7 millió
munkahely teremthető Európa-szerte, és 2025-ig 795 milliárdra
növekedhet az uniós GDP. A tanulmány úgy véli, hogy mindehhez további
egy millió kutatóra lenne szükség.
A K+F ráfordítás azonban azon múlik, hogy a tagállamok összességében
hajlandóak-e legalább ennyit fordítani a versenyképesség növelésére.
Az EurActiv Hálózat által készített körkép
szerint ez egyelőre kétséges. A kelet-európai országok többsége jóval
elmarad 3 százaléktól, sőt gyakran a GDP egy százaléka alatti értéket
mutatnak a K+F ráfordítási adatok (Bulgária 0,15%, Szlovákia 1,2%, Magyarország 0,9%, Lengyelország 0,56%), de még a francia szándékok is csak a 2 százalékot közelítik.
„Az OECD és más szervezetek is sürgetik a kormányokat arra, hogy a
nehéz időkben is tartsák fönn a kutatás és innováció terén a
befektetéseiket, mivel ezek növekedést ösztönző, válságkezelő
beruházások. A Bizottság osztja ezt a véleményt.” – írja a Bizottság.
A Bizottság, a K+F ráfordításokon kívül, egy másik finanszírozás
lehetőséget nyitna. Azt javasolja a tagállamoknak, hogy
költségvetéseikben különítsenek el egy összeget, amelyet a
közbeszerzések területén, az innovatív termékek és szolgáltatások
beszerzésére fordítanának. Az EU végrehajtó szerve szerint ezzel egy évi
10 milliárd eurós közbeszerzési piac hozható létre, melynek tagállamok
közötti koordinációjához Brüsszel felajánlotta segítségét is.
„Az innovatív Unió legalább annyira gazdaságpolitika, mint az éppen
zajló uniós gazdaságirányítási reform” – mondta Máire Geoghegan-Quinn a
mai sajtótájékoztatón. A Bizottság éppen ezért az Innovációs Unió
keretében, az Európai Beruházási Bankkal együttműködve kezelné a
határon átnyúló kockázati tőkeszabályozás reformját, hogy javítsa a
vállalkozások forráshoz jutásának lehetőségeit, de további
egyszerűsítéseket tervez a strukturális alapok és az állami támogatások
uniós szabályozások terén is. Azt szeretné, ha a tagállamok a
jelenleginél összehangoltabban és hatékonyabban használnák fel a
strukturális alapokban, a kutatás és innováció területére elkülönített
86 milliárd eurót.
A tervezet szerint azonban nem csak közpénzzel kellene az európai
innovációs lendületet beindítani, hanem olyan feltételeket kell
teremteni, amely a magánszférát is befektetésre ösztönzi. Ennek
érdekében a Bizottság azt tervezi, hogy 2011 elején olyan
jogszabály-tervezetet mutat be, amely meggyorsítaná a szabványok
kidolgozását, és modernizálná a szellemi tulajdonra vonatkozó uniós
szabályozást. Többek közt arra számít, hogy az uniós szabadalmak
szabályozásának egyszerűsítése következtében az európai vállalkozások
évi 250 millió eurót spórolhatnak meg.
Vélemények:
Antonio Tajani, az Európai Bizottság ipari és vállalkozáspolitikai biztosa
a mai sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az innovatív Unió keretében
különös figyelmet kívánnak fordítani arra, hogy a kis- és
középvállalkozások számára is megnyíljon az út az innováció felé.
„Már eddig is végrehajtottunk egyszerűsítéseket az FP7 és a
következő FP8 kutatási programok pályázati feltételeiben, de ennél is
tovább akarunk menni, hogy a vállalkozások, különösen a 10-15 fős
alkalmazotti körrel bíró kkv-k, könnyebben jussanak forráshoz. A
könnyebb hitelhez jutás érdekében tovább erősítjük az Európai Beruházási
Bankkal való együttműködésünket is.” – mondta Tajani.
Hangsúlyozta, hogy sürgős szükség van a szabadalmak árának
csökkentésére is, hogy a vállalkozások ne kényszerüljenek egy országra
korlátozni a tevékenységi területüket azért, mert a több országra
vonatkozó szabadalmakat nem tudnák megfizetni.
„egy európai vállalat most évi 192.000 eurót költ arra, hogy
termékét mind a 27 tagállamra érvényes szabadalommal lássa el. A cél
az, hogy ezt 4500 euró alá csökkentsük.” – mondta Tajani.
Következő lépések:
2010. október 12.: A Versenyképességi Tanács, vagyis az EU versenyképességért felelős miniszterei megvitatják az innovatív Unió ötletét.
2010. október 11-15.: Az Európai Parlamentben sor kerül a Második Európai Innovációs Csúcstalálkozóra.
2011: Az első Innovációs Partnerség beindítása
Az Európai Unió intézményei és hivatalos honlapjai
„Innovatív Unió”: Ötletekből munkahelyek, környezetkímélő gazdasági növekedés és társadalmi haladás
Az Európai Bizottság „Innovatív Unió” címmel ma közzétett
kezdeményezése egy olyan stratégiai szemléletű innovációpolitikát vázol
fel, amely élvezi a legmagasabb szintű politikai fórumok aktív
támogatását. Az „innovatív Unió” keretében Európa – saját
tevékenységében és a külső partnereivel folytatott együttműködésében
egyaránt – olyan kihívásokra fog összpontosítani, mint az
éghajlatváltozás, az energia- és az élelmiszer-ellátás biztonsága, az
egészségügy vagy a lakosság átlagéletkorának növekedése. Ennek
érdekében a közszektor arra fog törekedni, hogy ösztönözze a
magánszektor szereplőit, és felszámolja azokat a problémákat, amelyek ma
még akadályozzák az ötletek piaci érvényesülését. Ilyen probléma a
finanszírozás hiánya, a kutatási rendszerek és a piacok
széttöredezettsége, a közbeszerzés innovációt ösztönző potenciáljának
kihasználatlansága és a szabványalkotás lassúsága. Az „Innovatív Unió”
című kezdeményezés kiemelt helyet foglal el az Európa 2020 stratégián
belül.
Máire Geoghegan-Quinn, a Bizottság kutatásügyért, innovációért és
tudományért felelős tagja, valamint Antonio Tajani ipar- és
vállalkozáspolitikai biztos, a Bizottság alelnöke így fogalmazott: „A
válságból kilábalva, a kegyetlen világpiaci verseny szorításában egyre
sürgetőbb, hogy előrelépjünk az innováció területén. Ha nem alakítjuk
át Európát innovatív Unióvá, gazdaságainkra az enyészet vár, ötleteink
és tehetségeink pedig veszendőbe mennek. Az innováció központi szerepet
játszik mind a fenntartható növekedési pályára állás, mind
társadalmunk méltányosabbá és környezetközpontúbbá tétele
szempontjából. Európa innovációs teljesítményében elsöprő változásnak
kell bekövetkeznie ahhoz, hogy olyan időtálló, jól fizetett
munkahelyeket teremthessünk, amelyek kiállják a globalizáció nyomását.”
Egy nemrégiben készült tanulmány1
szerint ha teljesül az Európa 2020 stratégiában a K+F területén
megfogalmazott cél, azaz Európa K+F-célú ráfordításai a GDP 3
százalékára nőnek, azzal 2025-ig 3,7 millió új munkahely jöhet létre,
éves GDP-nk pedig 795 milliárd euróval gyarapodhat. Ehhez a mostaninál
egymillióval több kutatóra van szükség.
Az innovatív Unió tíz legfontosabb összetevője
- Az európai innovációs partnerségek az érintetteket – európai,
nemzeti és regionális szintűeket, köz- és magánszektorbelieket egyaránt
– olyan jól meghatározott célok mögé sorakoztatják fel, amelyek az
előttünk álló társadalmi kérdések megoldását ígérik, egyúttal pedig
annak lehetőségét is magukban hordozzák, hogy Európa az adott
szakpolitikai területen világelsővé váljon. A partnerségek ösztönzik a
kutatást és a technológiafejlesztést (K+F), összehangolják a
pénzeszközök felhasználását, felgyorsítják a szabványosítást, és
mozgósítják a szükséges keresletet. A Bizottság a finanszírozási kedv
fellendítése érdekében ezekhez a partnerségekhez kezdeti finanszírozást
biztosít. Kísérleti jelleggel legkésőbb 2011 elejéig útjára indul az
első ilyen kezdeményezés, mely az egészségben töltött, aktív időskor
kérdéseivel foglalkozik, és azt a célt tűzi maga elé, hogy 2020-ig két
évvel meghosszabbítsa életünk azon részét, amelyben jó egészségnek
örvendünk. A később létrehozandó partnerségek egyebek mellett az
energiaügyre, az „intelligens” városokra és mobilitásra, a
vízfelhasználás hatékonyságára, a nem energetikai célú nyersanyagokra,
illetőleg a fenntartható és termelékeny mezőgazdaságra fognak
irányulni.
- A Bizottság huszonöt mutatóból kialakította „az innovatív Unió
eredménytábláját”, és ellenőrző listát állított össze a sikeres
innovációs rendszerek jellemző tulajdonságairól. Továbblépésként egy
olyan új mutató kidolgozása a cél, amely a gyorsan növekvő, innovatív
vállalkozásoknak a gazdaságból való részesedését méri. A Bizottság
emellett támogatást fog nyújtani egy, az egyetemek független
rangsorolását biztosító rendszerhez is.
- A Bizottság intézkedéseket tesz a finanszírozáshoz jutás javítására.
Javaslatot terjeszt elő a kockázati tőke országhatárokon átívelő
szabályozási keretének kialakítására, az Európai Beruházási Bankkal
együttműködve törekedni fog a kockázatmegosztási pénzügyi
mechanizmushoz hasonló EU-szintű rendszerek nagyobb mértékű
igénybevételére, és egy elismert szakembert fel fog kérni arra, hogy
segítse az innovatív vállalkozások és a befektetők tagállamok közötti
egymásra találását.
- A már folyamatban lévő kutatási kezdeményezések megerősítése
érdekében a Bizottság javaslatokat fog előterjeszteni az európai
kutatási térség 2014-ig történő teljes kiépítésére, amit egyébként a
Lisszaboni Szerződés jogi kötelezettségként is előír a számára. Ennek
eredményeképpen javul az európai és a nemzeti szintű kutatáspolitikák
összhangja, csökken a bürokrácia, és – egyebek mellett a
nyugdíjjogosultságok másik tagállamba való átvitelének lehetővé
tételével – egyszerűsödik a kutatói mobilitás. A lehető legnagyobb
mértékben nyilvánosan is hozzáférhetővé válnak a közfinanszírozásból
végzett kutatások eredményei. A nyolcadik keretprogram az Európa 2020
stratégia megvalósulását fogja támogatni. Az Európai Kutatási Tanács és
az Európai Innovációs és Technológiai Intézet tovább fejlődik. A
Bizottság a Közös Kutatóközpont bevonásával megerősíti a szakpolitikai
döntés-előkészítés tudományos alapjait.
- A Bizottság 2011-ben európai tervezési vezetőtestületet hoz létre, és bevezeti a „kiváló európai terv” címkét.
- A Bizottság 2011-ben nagyszabású kutatási programot kezdeményez a
közszektor és a társadalmi innováció kapcsolatáról, és kísérletképpen
útjára indítja „az európai közszektor innovációs eredménytábláját”. Ezen
túlmenően azzal a céllal, hogy a társadalmi innovációval foglalkozó
szakemberek munkájához szakértői hátteret biztosítson, európai kísérleti
kezdeményezést indít a társadalmi innováció területén, és javasolni
fogja, hogy az Európai Szociális Alap programjai jobban
összpontosítsanak a társadalmi innováció kérdéskörére. Egyeztetni fog a
szociális partnerekkel arról, hogy hogyan lehetne az innovatív
gazdaság működési elvét valamennyi foglalkoztatási szintre
kiterjeszteni.
- A Bizottság javasolja, hogy a kormányok külön keretet különítsenek
el az innovatív termékekre és szolgáltatásokra irányuló közbeszerzésre.
Ezzel a közszolgáltatásokat javító innováció számára éves szinten
legalább 10 milliárd euró értékű beszerzési piac jönne létre. A
Bizottság emellett iránymutatással is fog szolgálni a különböző
tagállamokban működő ajánlatkérők közös beszerzéseihez.
- A műszaki átjárhatóság biztosítása és az innováció ügyének segítése
érdekében a Bizottság 2011 elején jogalkotási javaslatot fog
előterjeszteni a szabványalkotás felgyorsítására és korszerűsítésére.
- A szellemi tulajdonra vonatkozó európai szabályozás korszerűsítésre
szorul. Ha sikerülne megállapodást elérni az európai uniós szabadalom
kérdésében, azzal a vállalkozások 250 millió eurót takaríthatnának meg
évente. A Bizottság 2011-ben javaslatokat fog előterjeszteni a
szabadalmak és a használati engedélyek európai tudáspiacával
kapcsolatban is.
- Az innováció a strukturális alapok és az állami támogatásokra
irányadó keretszabályozás átalakításával is ösztönözhető. A Bizottság
ennek jegyében segíteni fogja a tagállamokat a 2007-től 2013-ig terjedő
időszakban a strukturális alapokból kutatásra és innovációra
fordítható 86 milliárd euró hatékonyabb felhasználásában, a strukturális
alapok 2013 utáni szabályozására vonatkozó javaslataiban nagyobb
hangsúlyt helyez az innováció szempontjaira, az állami támogatásokra
irányadó keretszabályozást pedig már 2011-ben felülvizsgálja.
Az „innovatív Unióra” vonatkozó elképzeléseket október 12-én a
versenyképességi tanács, decemberben pedig az Európai Tanács fogja
megvitatni. A stratégia megvalósulásának nyomon követését az Európa 2020
stratégia irányítási eszközei biztosítják. Egy úgynevezett innovációs
konferencia minden évben meg fogja vitatni az „innovatív Unió”
megvalósításában elért eredményeket.
További információk:
MEMO/10/473
http://ec.europa.eu/innovation-union
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/index_en.htm
http://www.facebook.com/innovation.union
http://twitter.com/innovationunion
http://blogs.ec.europa.eu/innovationunlimited/
1 :
P. Zagamé, (2010) The cost of a non-innovative Europe,
http://ec.europa.eu/research/social-sciences/policy-briefs-research-achievements_en.html