Fogyasztók: élénk egységes digitális piac és nagy sebességű internet-hozzáférés
A digitális világ rendszerint csak egy karnyújtásnyira van. Európában
azonban jelenleg rendkívül sokan ragadtak az internetes
„leállósávban”, mivel az egységes digitális piac alulfejlett, a
polgárok bizalmatlanok az online jelenléttel szemben, vagy mert még
csak nem is rendelkeznek nagy sebességű internetkapcsolattal.
A fogyasztók még ma sem tudják maximálisan kihasználni a
versenyképes árak és az egységes európai digitális piacon elérhető
gazdag kínálat előnyeit. Az interneten sokszor egyszerűbb valamit egy
egyesült államokbeli vállalkozástól megvásárolni, mint egy másik uniós
országból. A más uniós tagállamokból történő online vásárlási
kísérletek 60%-ában például olyan nehézségekkel kell számolni, mint a
hitelkártyás fizetés elutasítása, csak mert az „nem megfelelő”
országból érkezik. További példa, hogy a fogyasztók bármely európai
zeneboltban vásárolhatnak CD-t, online azonban egy másik uniós
országból gyakran képtelenek legálisan zenét letölteni, mert az ezzel
kapcsolatos jogok egy-egy adott országra korlátozódnak. Ez a
szétaprózódottság azt jelenti, hogy az Egyesült Államokban négyszer
annyi a zeneletöltések száma, mint az EU-ban. Ide kapcsolódik az is,
hogy az EU internetes felhasználóinak csupán 12%-a érzi teljesen
biztonságosnak az internetes tranzakciók elvégzését.
A távközlés tekintetében a barangolásra vonatkozó uniós intézkedések
ellenére a fogyasztók továbbra sem használják szívesen külföldön
mobiltelefonjukat, amit – különösen az adatátvitel esetében – az
indokol, hogy ugyanazon szolgáltatások igénybevételekor magasabb árat
kell fizetniük, mint saját tagállamukban.
Az európai digitális menetrend ezeket a problémákat kívánja
orvosolni annak érdekében, hogy a polgárok a digitális társadalom
valamennyi lehetséges előnyével élhessenek.
Célja például a szupergyors internethez való hozzáférés biztosítása,
amelynek segítségével a polgárok online vásárolhatnak, alkothatnak,
tanulhatnak, élhetnek társasági életet és kommunikálhatnak egymással és
amely a gazdaság növekedése szempontjából is elengedhetetlen. Az
európai digitális menetrend célja, hogy 2020-ig minden európai
polgárnak biztosítsa a legalább 30 Mbps sebességű internetkapcsolatot,
az európai háztartások fele számára pedig a 100 Mbps-os vagy azt
meghaladó sávszélességű internetkapcsolatot.
A digitális menetrend ösztönözni fogja továbbá a
rádiófrekvencia-gazdálkodás uniós szintű koordinációját az innovatív,
vezeték nélküli szélessávú szolgáltatások növekedésének elősegítése
érdekében. Egyértelmű szabályokat fog meghatározni a nyílt és
versenyképes, újgenerációs hálózatokba való beruházások ösztönzése
érdekében és támogatást fog nyújtani a hatóságoknak az új, szélessávú
infrastruktúra olyan helyekre történő kiterjesztéséhez, ahol a
földrajzi adottságok vagy a potenciális ügyfelek korlátozott száma
miatt a piac vagy a magánberuházások önmagukban nehezen tudnák
biztosítani a nagy sebességű internetet (pl.: vidéki területek).
A digitális menetrend a szerzői jogok tisztázásának, kezelésének és
határokon átnyúló engedélyezésének leegyszerűsítésével megoldást
szeretne találni a jogszerű online tartalmakhoz való összeurópai
hozzáférés kérdésére. Ezenfelül elő fogja mozdítani a nemzeti
könyvtárak, levéltárak és múzeumok gazdag gyűjteményeinek nagyléptékű
digitalizálását és az európai digitális könyvtárak portálja, az
Europeana (www.europeana.eu) révén elő fogja segíteni az ezekhez való hozzáférést (lásd: MEMO/10/166).
További intézkedés ezen a területen többek között az elektronikus
fizetés és számlázás leegyszerűsítése Európa bármely pontján a határokon
átnyúló online vásárlások ösztönzése érdekében.
Az európaiak internetes biztonságérzetének megerősítése céljából a
digitális menetrend szigorítani fogja a személyes adatok védelméről
szóló uniós előírásokat, tökéletesíti az „eYou guide”-ot – az online
jogok digitális útmutatóját – (http://ec.europa.eu/information_society/eyouguide/index_en.htm),
hogy az gyakorlatiasabb és felhasználóbarátabb legyen, valamint az
e-kereskedelmi ügyletekhez kapcsolódóan javasolni fogja egy uniós szintű
online vitarendezési rendszer létrehozását.
A digitális menetrend ezenfelül növelni kívánja a polgárok bizalmát
az internethasználat iránt, többek között a számítógépes támadásokkal, a
személyazonosság-lopással és a kéretlen elektronikus üzenetekkel
szembeni összehangoltabb európai fellépés biztosítása révén.
Az egységes távközlési piac hiányának költségeit felderíteni hivatott
vizsgálatot követően a Bizottság további intézkedéseket fog hozni
például annak biztosítása érdekében, hogy 2015-re a belföldi és a
roaming tarifák nagyjából kiegyenlítődjenek.
Munkavállalók – a digitális kornak megfelelő készségek
Európa ma növekvő hiánnyal küzd az IKT-készségek terén. 150 millió
európai – mintegy 30% – még soha nem használta az internetet, az
európai oktatási és képzési rendszerek pedig nem tartanak lépést a mai
digitális munkaerőpiacon szükséges IKT-készségekkel. A digitális
menetrend célja valamennyi uniós polgár digitális készségeinek bővítése
és korszerűsítése korra, lakóhelyre vagy gazdasági helyzetre való
tekintet nélkül annak érdekében, hogy a digitális társadalom és a
munkaerőpiac teljes jogú szereplőivé válhassanak.
Ezenkívül hatalmas kihasználatlan lehetőség rejlik azon több millió
fiatalban és több millió, különböző korú nőben is, akik rendszeres
IKT-felhasználók, és akik számára vonzó lehet egy, az IKT- vagy a
technológiai ágazatban kínált állás. E rendkívüli potenciális tehetség-
és erőforrásbázist az európai növekedés és versenyképesség szolgálatába
kell állítani. A digitális menetrend törekedni fog annak biztosítására,
hogy a polgárok – elsősorban a fiatalok – körében tudatosítsa az
IKT-ban rejlő lehetőségeket valamennyi szakmai területen. Az EU
felszólítja a tagállamokat, hogy az Európai Szociális Alap keretén
belül foglalkozzon kiemelten a digitális jártassággal és kompetenciával.
Az IKT-készségeket már használók és a technológiai ágazatban dolgozók
esetében a digitális menetrend elő fogja segíteni az IKT-szakemberek
kompetenciáinak meghatározását és felismerését annak érdekében, hogy egy
adott IKT-ismeretekkel rendelkező munkavállalókat igénylő ágazat
egyszerűen azonosíthassa őket.
Betegek és orvosok – az IKT felhasználása a fenntartható egészségügyi ellátás érdekében
Az egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó digitális technológiákra
irányuló, más néven e-egészségügyi beruházások drámai mértékben
javíthatják az európai betegek és szakorvosok számára elérhető
ellátások választékát és színvonalát. Az új távgyógyászati
szolgáltatások, mint például az interneten keresztül végzett orvosi
konzultáció és a krónikus betegségben szenvedő vagy fogyatékos betegek
egészségi állapotának figyelemmel kísérésére alkalmas hordozható
készülékek minden eddiginél nagyobb mozgási szabadságot biztosíthatnak a
betegek számára.
Gyakorlati szempontból az e-egészségügy csökkentheti a műhibák
kockázatát és elősegítheti az egészségügyi problémák korai észlelését. A
szívbetegek otthoni távolsági megfigyelése 15%-kal javíthatja a
túlélési arányt, 26%-kal csökkentheti a kórházban töltött napok számát
és az ápolási költségek 10%-os megtakarítását jelentheti – ez nehéz
gazdasági időszakban alapvető fontosságú. Az e-rendelvényeknek
köszönhetően 15%-kal csökkenhetnek a gyógyszer-adagolási hibák. Az
e-egészségügy nélkülözhetetlen lesz ahhoz, hogy Európa idősödő
társadalmaiban az egészségügyi ellátás továbbra is megfizethető és
mindenki számára elérhető maradjon.
A digitális menetrend célja, hogy az európai lakosok 2015-re ne
csupán otthon, hanem az EU-n belül utazva bárhol biztonságos kapcsolaton
keresztül férhessenek hozzá online egészségügyi adataikhoz. Ez
megkönnyítené az orvosok munkáját és lehetővé tenné, hogy a betegek a
belföldön vagy egy másik uniós tagállamban tett orvosi látogatásaik
alkalmával a legjobb segítséget kapják.
Feldolgozóipar – egy átjárható digitális társadalom lehetőségei
Az IKT-ágazat rendkívüli mértékben növeli az európai gazdaság
egészének átfogó termelékenységét (már az elmúlt 15 évben is az
információs és kommunikációs technológiákból származott az európai
termelékenységnövekedés fele – lásd: IP/10/571 –, és ez a tendencia várhatóan fokozódni fog).
Egy ideális világban a digitális szolgáltatások és készülékek
tökéletesen működnének és kommunikálnának egymással. Ma azonban még nem
ez a helyzet. Számos olyan készülék és szoftverfelület van, amelyek nem
olyan mértékben átjárhatók, mint amennyire lehetnének, ez pedig
szétaprózódott piacokat eredményez és a verseny hiányához vezet.
Ezenfelül a szabványosítási folyamatok sem tartanak minden esetben
lépést a technológiai változásokkal. E problémák együtt igencsak
megnehezítik a technológiák integrált használatát és azt jelentik, hogy
az online szolgáltatások – köztük a közszolgáltatások – továbbra is
gyakran adott szoftverek vagy készülékek használatára kötelezik a
felhasználókat, ami a beszűkülés és az árnövekedés kockázatával jár.
Ezek a korlátok azt is megakadályozzák, hogy a feldolgozóipar innovatív
termékeket és szolgáltatásokat fejlesszen ki, és esetlegesen az
olyannyira szükséges gazdasági növekedésnek és munkahelyteremtésnek is
gátjává válnak.
E nehézségek kezelése érdekében a digitális menetrend 2010-ig az
európai szabványosítási politika felülvizsgálatát irányozza elő,
amelynek elsődleges célja, hogy az európai IKT-szabványosítás lépést
tudjon tartani a gyorsan fejlődő technológiai piacokkal. A Bizottság
továbbá útmutatást fog kiadni a szabványosítás, az IKT-megoldásokkal
kapcsolatos közbeszerzések és az interoperabilitás szabályaira
vonatkozóan.
Az IKT-ágazat – kutatás és fejlesztés a digitális gazdaság szolgálatában
A digitális menetrend különösen törekszik az európai IKT-kutatásra
irányuló elégtelen beruházások és az azt jellemző szétaprózódottság
jelentős problémájának megoldására. Az IKT-k kutatására és fejlesztésre
(K+F) fordított európai kiadások az Egyesült Államok kiadásainak csupán
40%-át teszik ki. Ez stratégiai hiányosság, figyelembe véve, hogy a
modern gazdaságban az IKT a legfontosabb alaptechnológia.
A digitális menetrend a kereskedelmi hasznosítást megelőző
közbeszerzések és a köz- és magánszféra közötti partnerségek tervszerű
felhasználásával, a kutatás és az innováció regionális és egyéb uniós
alapú finanszírozásával, valamint – legalább 2013-ig – az európai
IKT K+F költségvetés európai kutatási keretprogramokban előirányzott évi
növelésének teljesítésével ösztönözni fogja a magánberuházásokat.
Az IKT-ágazatban emellett jelentős a magasan képzett IKT-szakemberek
hiánya, ami megnehezíti az ágazatban jellemző jelenlegi és jövőbeli
munkaerő-követelmények teljesítését. Az európai digitális menetrend
ezt a problémát az IKT-oktatás ösztönzése és olyan intézkedésekre tett
javaslatok révén kívánja orvosolni, amelyek előmenetel tekintetében
növelik az ágazat vonzerejét. A rendelkezésre álló és jól felkészült
IKT-szakemberek előmozdítják az ágazat biztos növekedését, amelynek
fejlődése nagymértékben a személyes ismeretektől és kompetenciáktól
függ.
Az IKT-készségeket már használók és a technológiai ágazatban dolgozók
esetében a digitális menetrend elő fogja segíteni az IKT-szakemberek
kompetenciáinak meghatározását és felismerését annak érdekében, hogy az
adott IKT-ismeretekkel rendelkező munkavállalókat kereső vállalatok
egyszerűen azonosíthassák őket.
Kis- és középvállalkozások (kkv-k) – e-kormányzat a kkv-k működésének megkönnyítése érdekében
A digitális menetrend a bürokrácia csökkentését és azon korlátok
eltávolítását célozza, amelyek az európai vállalkozások 99%-a számára
megakadályozzák az egységes digitális piac által kínált lehetőségek
maximális kihasználását. A digitális menetrend egyik átfogó célja, hogy
2015-ben a kkv-k 33%-a végezzen internetes beszerzést illetve
értékesítést.
Különösen az egységes eurófizetési térség (SEPA) megvalósítása nyomán
a kkv-k egyszerűbben bonyolíthatják majd a nemzeti határokon átnyúló,
biztonságos és hatékony fizetési módszereken alapuló elektronikus
fizetést és számlázást.
A digitális menetrendnek az e-kormányzat jobb működése iránti
elkötelezettsége azt hivatott biztosítani, hogy a kkv-k kevesebb időt
tölthessenek az igazgatási eljárásokkal, és új üzleti lehetőségekhez
jussanak. Az elektronikus közbeszerzésről, a gyakorlatban jól működő
e-személyazonosításról és a határokon átnyúló szolgáltatásokhoz
kapcsolódó e-hitelesítésről szóló uniós jogszabályok teljes körű
végrehajtása számos új üzleti lehetőséget teremt az egyes tagállamok
között. 2011-ig az uniós országoknak létre kell hozniuk a határokon
átnyúló alapvető közszolgáltatások közös jegyzékét (pl.: a
közbeszerzési folyamatban való vállalkozói minősítéshez szükséges
elektronikus tanúsítványokat), amely lehetővé tenné, hogy a vállalkozók
származási helyüktől függetlenül Európa bármely országában
vállalkozást hozhassanak létre és üzemeltethessenek. Ezen
alapszolgáltatások online elérhetőségének határideje 2015.
Művészek, szerzők, zenészek
Az internet egyedi platformot kínál a kulturális tartalom
terjesztéséhez, lehetőséget teremtve ezáltal az írók, a zeneszerzők és a
művészek számára ahhoz, hogy jóval szélesebb közönséget érjenek el.
Európának hatékonyabbá kell válnia a digitális tartalmak létrehozása és
terjesztése terén. Ehhez teljes körűen működő egységes európai
digitális piacra, valamint a szerzők és más alkotók díjazásának
eredményesebb védelmére van szükség.
Bizonyos típusú tartalmak esetében az egységes európai online piac
jelenleg szétaprózódott, mivel a jogok kezelését nemzeti alapon
szervezik, így egy összeurópai internetes zenei és videószolgáltatónak a
27 tagállam mindegyike esetében külön tárgyalásokat kellene folytatnia
a jogokról az országok jogkezelő társaságaival. Ennek
eredményeképpen, jóllehet az európai fogyasztók bármely üzletben
vásárolhatnak például CD-t, az Unión belüli legális internetes
platformokról azonban gyakran képtelenek zenét beszerezni, mert az ezzel
kapcsolatos jogok csak egy adott országra korlátozódnak.
Az alkotók jelenleg alacsonyabb bevételre számíthatnak, ugyanis a
kreatív és kulturális tartalmakhoz hozzáférni kívánó európai
polgároknak erre nincs lehetősége, mivel nem rendelkeznek olyan
jogszerű eszközökkel, amelyekkel e műveket elérhetnék. Ellentmondásos
tény, hogy a kalóztartalmak a jogszerű tartalmaknál jóval szabadabban
áramolhatnak Európán belül. Kiegyensúlyozott megoldásra van szükség; a
kreatív ágazatokat ösztönözni kell arra, hogy több tartalmat tegyenek
közzé online, míg cserébe hatékonyabb jogvédelmet kell nyújtani
számukra. A digitális menetrend e problémák megoldása érdekében
ösztönözni kívánja a határokon átnyúló, összeurópai engedélyezést a
digitális környezetben.
Ezt többek között a 2011-ben várható, a kollektív jogok kezeléséről
szóló új keretirányelvvel, a gazdátlan művekről szóló irányelvre
vonatkozó javaslattal, a kereskedelmi forgalomban már nem kapható
könyvekkel kapcsolatban az érdekeltekkel folytatott eszmecserével,
valamint a közszféra információinak további felhasználásáról szóló
uniós szabályok felülvizsgálatával kívánja elérni. A további
intézkedések szükségességét 2012-ben vizsgálják majd meg, az
audiovizuális művek és egyéb kreatív tartalmak online terjesztésének
lehetőségeiről és nehézségeiről szóló zöld könyv 2010. évi kiadását
követően.
A környezet – az IKT használata környezeti lábnyomunk csökkentése érdekében
Európának az éghajlatváltozás kezelésében játszott globális vezető
szerepe kikövezte az utat egy ambiciózus energia- és éghajlat-változási
politika előtt, amely 2020-ig az üvegházhatású gázkibocsátás 20%-os
csökkentését irányozza elő. Teljes körűen fel kell szabadítani az
IKT-eszközök azon képességét, hogy a polgárok és a vállalkozások
számára megkönnyítsék saját szénlábnyomuk csökkentését, és ezáltal
lehetővé tegyék, hogy az EU teljesíthesse globális
kötelezettségvállalásait.
A nyomon követési IKT-megoldások – például az intelligens hálózatok
és az energiafogyasztást elemző fogyasztásmérők a munkahelyen és otthon
is fokozhatják az energiatakarékosságot. A világ
villamosenergia-fogyasztásának csaknem 20%-át a világítás emészti fel.
Hatékony, IKT-alapú intelligens világításmenedzsment-rendszerek
használatával ennek hozzávetőleg 70%-a megtakarítható lenne. A
digitális menetrend értelmében 2020-ig a 2010. évi szinthez képest
20%-os csökkenést kell elérni a világításra használt
villamosenergia-felhasználás területén.
A digitális menetrend célja annak biztosítása, hogy a közhatóságok,
az IKT-ipar és a nagy kibocsátású ágazatok – az energiatakarékossági
célkitűzések teljesítése érdekében – egymással szorosan együttműködve
felgyorsítsák az IKT-rendszerek széles körű bevezetését.
Kutatók – az IKT-kutatás fokozott és közös támogatása
Az IKT-k területén végzett európai kutatás-fejlesztési beruházások
elmaradása veszélyt jelent az európai ipari és szolgáltató szektorra
nézve (elsősorban gépjárműipar, fogyasztói készülékek, orvosi és
egészségügyi berendezések). A beruházás hiánya legfőképpen az alacsony
kutatás-fejlesztési ráfordításoknak (évente kevesebb mint 5,5 milliárd
EUR), a túlzott bürokráciának és a piac széttagozódottságának tudható
be.
A Bizottság a digitális menetrendben vállalta, hogy a kereskedelmi
hasznosítást megelőző közbeszerzések tervszerű felhasználásával
ösztönözni fogja a magánberuházásokat. Ezenfelül az EU hetedik
keretprogramjának keretében 1 milliárd EUR összértékben hat IKT-alapú
PPP-nek nyújt európai uniós támogatást, amellyel mintegy 2 milliárd EUR
magánberuházást generál. Továbbá – legalább 2013-ig – teljesíteni fogja
az IKT K+F költségvetés évi növelésének mértékét. A digitális
menetrend felkéri az EU tagállamait, hogy 2020-ig duplázzák meg az IKT
K+F-re évente közpénzből jelenleg elköltött összeget, 11 milliárd
EUR-ra.
Az európai digitális menetrend egyes intézkedései a túlzott
papírmunka csökkentését célozzák annak érdekében, hogy a fiatal kutatók
és a kkv-k 2011-től könnyebben és gyorsabban hozzáférhessenek az
IKT-kutatáshoz rendelkezésre álló uniós finanszírozási alapokhoz
valamint, hogy a tagállamok és az ipari szereplők vonatkozásában
megerősítse a források koordinációját és összevonását.
Gyermekek és szülők: biztonságosabb internethasználat
Napjainkban az internethasználók legaktívabb csoportját a fiatalok
és a gyermekek alkotják: a 16 és 24 év közöttiek 73%-a használ
rendszeresen online tartalmak létrehozását és megosztását célzó fejlett
szolgáltatásokat, amely az uniós átlag (35%) kétszerese. A 24 év
alatti európai polgárok 66%-a naponta használja az internetet, míg az
uniós átlag csupán 43%. Ugyanakkor, noha e fiatalok vélhetően teljesen
otthonosan mozognak az interneten, ott sok veszély leselkedik rájuk.
A digitális menetrend hozzájárul a szülők és gyermekeik internetes
biztonságához. Különösen a „Biztonságosabb internet„ program révén
valamennyi uniós tagállamot arra ösztönzi, hogy létesítsenek
forróvonal-hálózatot a megbotránkoztató internetes tartalmak
bejelentésére és biztosítsák az internetes védelem iskolai oktatását. A
fiatal generáció körében legnépszerűbb online szolgáltatásokat nyújtó
szolgáltatókat (pl.: közösségi hálózatokat,
mobiltelefon-szolgáltatókat) a gyermekek internetes védelmével
kapcsolatos önszabályozó intézkedések további, 2013-ig megvalósuló
kidolgozására kérik majd fel.
Végezetül a digitális menetrend javaslatot tesz a számítógépes
bűnözés elleni küzdelemre irányuló (pl.: a szexuális kizsákmányolás és a
gyermek szexuális zaklatását bemutató tartalom terjesztésének kezelése
érdekében országos és uniós szintű online figyelmeztető platformok),
valamint az egyéb számítógépes támadások, a személyazonosság-lopás és a
kéretlen elektronikus üzenetek elleni küzdelmet célzó európai és
nemzetközi szintű együttműködés megerősítésére.
Idősek és fogyatékossággal élők – új lehetőségek
Különösen az idősödő társadalomban az e-egészségügy kiemelt
innovációs terület, amely jobb eredményekkel szolgálhat a
fogyatékossággal élők és az idősek számára.
Az uniós támogatásoknak köszönhetően például a saját lakókörnyezetben
való életvitel segítésére szolgáló (Ambient Assisted Living, AAL)
technológiákon keresztül megkezdődött az IKT alkalmazása annak
biztosítása érdekében, hogy a törékeny egészségi állapotú, krónikus
betegségben szenvedő és fogyatékos betegek a digitális társadalomban
méltóságteljesebb és önállóbb életvitelt folytathassanak.
Az AAL-program támogatja az IKT-kra irányuló innovációt és azok
elterjedését az olyan kulcsterületeken, mint az esésmegelőzés (ez az
EU-ban a 65 év felettiek több mint harmadát érinti) és az elbutulásban,
emlékezetvesztésben vagy figyelemzavarban szenvedő, illetve alapvető
problémamegoldásra képtelen több mint 7 millió uniós polgár támogatása. A
digitális menetrend célja, hogy 2015-ig megkétszerezze az önálló
időskori életvitelt lehetővé tevő lakáskialakítások számát.
150 millió európai lakos (az összlakosság mintegy 30%-a) még soha nem
használta az internetet. Ezt a csoportot túlnyomó részben 65 és 74 év
közötti személyek alkotják. A hozzáférés és a használhatóság mértéke a
fogyatékkal élő európaiak számára is gondot jelent. Az eddigiekben
leírt digitális szakadék áthidalásával a társadalom hátrányos helyzetű
tagjai hasonló feltételekkel vehetnének részt a digitális
társadalomban, mint más polgárok (ideértve az előbbieket közvetlenül
érintő szolgáltatásokat, például az e-oktatást, az e-kormányzatot és az
e-egészségügyet), valamint javíthatják foglalkoztathatóságuk mértékét
és életminőségüket.
Vidéki és félreeső területeken élők – a közösségek összekapcsolása
A digitális menetrend célja, hogy 2013-ig mindenki, még az
elszigetelt területeken élők számára is biztosítsa a szélessávú
internetet. Az új infrastruktúrák kiépítésének magas költségei és az
alacsony kereslet azonban együtt azt eredményezi, hogy a távközlési
vállalatok nem szívesen telepítik a szükséges szélessávú
infrastruktúrát.
E probléma megoldása érdekében az EU a tagállamokkal együttműködve
meg fogja erősíteni és célzottabbá teszi a regionális és más támogatási
programokat, hogy hatékonyabban támogathassák a beruházásokat és a
beruházási költségeket csökkentő intézkedéseket fogadhassanak el. A
digitális menetrend ezenfelül javaslatokat irányoz elő annak
biztosítása érdekében, hogy a digitális hozadék – az analógról a
digitális műsorszórásra történő átállás nyomán felszabaduló
rádiófrekvencia – felhasználható legyen a vezeték nélküli szélessávú
technológiákhoz. Ez különösen fontos, mivel a vezeték nélküli (földi
és műholdas) szélessávú rendszerek nem csupán izgalmas új
szolgáltatások előtt nyitják meg az utat, hanem a mindenki – többek
között a félreeső és vidéki régiókban élők – számára is elérhető gyors
internetkapcsolat biztosítása szempontjából is elengedhetetlenek.
A szélessávú hálózatok fejlesztésének előmozdítása érdekében az
Európai Bizottság az év során nagyratörő európai frekvenciapolitikai
programra tesz javaslatot a hatékonyabb rádiófrekvencia-gazdálkodás és a
fogyasztók és az ágazat előnyeinek maximalizálása érdekében.
Forrás: Europa.eu