A jelentés szerint a digitális
gazdaságba irányuló beruházások jelentik Európa jövőbeni jólétének
kulcsát
Az Európai Bizottság által 2010. 05 17-én kiadott, Európa digitális
versenyképességéről szóló jelentés szerint az európai digitális gazdaság
egyre erősebb, minden gazdasági ágazatban terjed, és életünk minden
területére hatással van. Az elmúlt 15 év során az európai termelékenység
terén elért növekedés felerészben az információs és kommunikációs
technológiáknak (IKT-k) köszönhető. Tíz európai polgár közül hatan
rendszeresen használják az internetet. Ha Európa teljes mértékben ki
szeretné aknázni a digitális gazdaságban rejlő lehetőségeket, magasabb
fokozatba kell kapcsolnia, gyorsabb szélessávú hozzáférést kell
biztosítania, törekednie kell egy olyan internet kialakítására, amelyben
bíznak az emberek, fejlesztenie kell az uniós polgárok készségeit, és
az eddigieknél is jobban kell serkentenie az innovációt az IKT terén. Az
Európai Bizottság az Európa 2020 stratégia zászlóshajó-kezdeményezését
alkotó Európai digitális menetrendben konkrét intézkedéseket fog
javasolni ezekre a területekre vonatkozóan.
A jelentés elemzi az IKT terén a közelmúltban bekövetkezett
fejleményeket. A dokumentum alátámasztja az Európai digitális menetrend,
az intelligens, fenntartható és integrált növekedést kitűző Európa 2020
stratégia keretében a közeljövőben az Európai Bizottság által indítandó
zászlóshajó-kezdeményezés kidolgozása iránti igényt.
A gazdaság fő hajtóereje
A jelentés az IKT-ágazatot az európai gazdaság egyik fő
hajtóerejeként jelöli meg. Az EU-ban 1995 óta elért
termelékenység-növekedés felerészben az IKT-nak köszönhető, a
technológiai fejlődés és az ágazatban végzett beruházások következtében.
A 2004–2007 közötti adatok arra utalnak, hogy ezek a beruházások a
közelmúltban kezdtek hatékonyságnövekedést eredményezni a gazdaság többi
részében. A IKT-ágazat által az európai gazdaságban termelt
hozzáadott-érték körülbelül 600 milliárd EUR (a GDP 4,8 százaléka). Ez
az ágazat vonzza az EU teljes K+F üzleti beruházásainak 25 százalékát.
Az Egyesült Államokban azonban jobban ki tudják aknázni az IKT előnyeit.
Európának strukturális reformokra és következetes digitális politikára
van szüksége, hogy hasonló hatást érjen el.
10 európai polgár közül 6 rendelkezik internet-hozzáféréssel
Európában a népesség mintegy 60 százaléka használja
rendszeresen, és 48 százaléka napi rendszerességgel az internetet. Ez
közel ugyanannyi, mint az Egyesült Államokban, ahol a lakosság 56
százaléka használja napi rendszerességgel az internetet, és 65 százaléka
használta azt a felmérést megelőző elmúlt három hónapban. Ugyanakkor
mind az EU (30 százalék), mind az USA (32 százalék) népességének mintegy
harmada még soha nem volt online.
Hatalmas különbségek figyelhetők meg a társadalmi-gazdasági és
területi megoszlásban. Az internetet különösen az idősek, kevésbé
képzettek és alacsony jövedelműek használják kisebb mértékben az
internetet, és ők alacsonyabb informatikai készségekkel is rendelkeznek.
Az informatikai ismeretek javítása alapvető fontosságú a digitális
európai társadalom felépítéséhez. Az Egyesült Államokkal történő
összehasonlításban az EU ezen a téren is jól tartja magát, bár a web
használata az idősebb amerikaiak körében elterjedtebb (szemben az EU-ban
mért 59 százalékkal, az 55 év fölötti amerikai lakosok 46 százaléka nem
használta még soha az internetet). Ezzel szemben Koreában és Japánban a
társadalmi-gazdasági csoportok közötti különbségek kevésbé szembeötlők.
Az EU jelenti a világ legnagyobb szélessávú piacát
Az EU szélessávú piaca 2009-ben ismét a világ legnagyobb piaca
lett. Az uniós polgárok közel negyede (24,8 százalék) rendelkezik
vezetékes szélessávú előfizetéssel. Bár az internet-hozzáférések
sebessége nő, és az EU-ban található vezetékes szélessávú kapcsolatok 80
százaléka gyorsabb 2 Mbps-nél, csak 18 százalékuknak a sebessége
haladja meg a 10 Mbps-t. Míg ezek a sebességek elégségesek az alapvető
webes alkalmazásokhoz, nem teszik lehetővé fejlettebb alkalmazások, mint
pl. lehívható televíziós programok igénybe vételét. Az Európa 2020
stratégia ambiciózus célt tűzött ki, mely szerint minden európai polgár
legalább 30 Mbps sebességű hozzáféréssel rendelkezzen. A nagyobb
sebességek megkövetelik az új generációs hozzáférési hálózatokra (NGA-k)
történő átállást. Az ilyen hálózatok kiépítése terén az EU lényegesen
el van maradva például Koreától és Japántól. A nagyobb szélessávú
kapacitásra való áttérés fontos strukturális kihívás az egész távközlési
ágazat számára.
Egységes on-line piac
Az európai gazdaság növekedésében játszott jelentős szerepen
túlmenően az internetben hatalmas lehetőség rejlik az egységes piac
megerősítésére vonatkozóan. Az elektronikus kereskedelem és elektronikus
üzletvitel szintje azonban tagállamonként eltérő, és csak kis mértékben
végeznek határokon átnyúló ügyleteket. Annak ellenére, hogy az internet
felhasználók 54%-a vásárol vagy ad el termékeket interneten, az EU
országaiban ugyanez az arány mindössze 22%. Ezzel szemben az Egyesült
Államokban szinte mindennapivá vált az elektronikus kereskedelem, és az
internet felhasználók 75%-a vásárol vagy ad el online. Ez azt mutatja,
hogy Európában nincs valódi egységes digitális piac, ami alapvető
fontosságú lenne az európai kis- és középvállalkozások növekedése
szempontjából, és annak érdekében, hogy a fogyasztók számára
versenyképes áron nagyobb választék álljon rendelkezésre.
Magyarország vonatkozásában a digitális versenyképességről
szóló jelentés az alábbi megállapításokat teszi.
A magyar gazdaságban mintegy 6 százalékkal részesedő IKT
szektor a legdinamikusabban fejlődő ágazat.
A szélessávú internet széles körben hozzáférhető, különösen a városi
területeken. Annak ellenére, hogy a tényleges internet penetráció
viszonylagosan alacsony szinten van, az internet felhasználók százalékos
aránya már elérte az EU-s átlagot. Az elmúlt években erős emelkedő
trend volt megfigyelhető a különböző internet felhasználási kategóriákon
belül is.
Szélessáv
A szélessáv penetráció elmarad az EU átlagtól (24,8 százalék),
azonban jelentős mértékben növekedett (2008-ban 100 főre 16,3, 2009-ben
pedig 18,7 előfizetés jutott). Magyarország ezzel a 21. helyen áll az EU
tagállamok között. A lista élén Dánia (37,8 százalék) és Hollandia
(37,7 százalék) áll. A penetráció tavaly Magyarországon a háztartásoknál
és a vállalkozásoknál egyaránt növekedett. Pozitívum, hogy szélessávú
előfizetéssel rendelkezik a bekapcsolt háztartások több mint 90
százaléka. A magyar háztartások több mint fele rendelkezik szélessávú
hozzáféréssel, így Magyarország a 27 tagállam között a 16. helyen áll,
megelőzve többek között Olaszországot, Spanyolországot, Portugáliát,
Görögországot, Csehországot, vagy Szlovákiát. Nőtt a laptopos
vezetéknélküli internet felhasználás is, a penetráció egy év alatt
megduplázódott, bár a 8 százalékos penetráció még így is csak az EU
átlag fele.
Internet használat
Az internet használat további elterjedése volt tapasztalható
Magyarországon az elmúlt években, a rendszeres és gyakori felhasználók
aránya nagyjából megfelel az EU átlagnak. A különböző internet
szolgáltatások használata szintén az EU-hoz hasonló, azonban egyes
szolgáltatásoknál jelentős eltérések figyelhetők meg. Átlagfeletti
azoknak az aránya, akik újságokat olvasnak, saját maguk által készített
tartalmat töltenek fel, egészséghez kapcsolódó információkat keresnek és
zenét/filmet hallgatnak/néznek vagy töltenek le. Másfelől azonban a
populáció az átlagostól elmaró arányban használja az internetet online
vásárlásra vagy banki szolgáltatások igénybevételére.
e-kormányzat
Magyarország legtöbb információs társadalmi- és e-kormányzati
indikátoránál javulás volt tapasztalható, azonban még így is alulmúlják
az EU átlagot. Az egyetlen kivétel a lakosság számára nyújtott
szolgáltatások szofisztikáltsága. A lakossági felhasználás szintje 2007.
óta 25 százalékon stagnál, azonban a vállalkozások általi felhasználás
nőtt.
A lakosság körében az e-kormányzat szolgáltatások elérhetősége és
használata EU átlagszint körül alakult. A vállalkozások vonatkozásában
azonban alulmarad ez az arány, különösen a rendelkezésre állás
tekintetében.
Magyarország a szélessávra vonatkozó indikátorok tekintetében az
európai országok középmezőnyét követi. A teljes DSL lefedettség
tekintetében Magyarország a 14. helyen, a rurális (vidéki) DSL
lefedettségben pedig a 11. helyen áll az EU tagállamok között. Hazán a
középmezőnyben szerepel az internethasználatra vonatkozó indikátorok
tekintetében, míg az IKT szektor gazdaságban betöltött szerepe
tekintetében kifejezetten jó helyen állunk európai összehasonlításban.
|