Államigazgatás

Balaton

Belföld

Egészségügy / szociális intézmények

Egyesület

Elektronikus ügyintézés

Elemzések, tanulmányok

Érdekességek

EU információk

EU pályázatok

e-ügyintézés

Foglalkoztatás

Gazdaságpolitika

Informatika

Informatika és távközlés

Interjú

Internet / multimédia

Kormányzati hírek

Minisztériumok

Oktatás

Piackutatás

Társadalom

Távközlés

Telemarketing

Tudomány

Tudományos hírek


i2020 – hiány és szkepszis a láthatáron
 Az Európai Bizottság szerdán (március 3.) mutatja be hivatalosan az Európa 2020-nak keresztelt legújabb, a gazdasági növekedést célzó stratégiáját. A tervezetben szerepel többek közt az is, hogy a blokk 2020-ra „Innovációs Unióvá” váljon. Az Európa 2020 stratégia egy megszellőztetett változata szerint a Bizottság azt tervezi, hogy összekapcsolja a kutatás, az oktatás, a finanszírozás és a szellemi tulajdon területeit. Az így létrejövő széles körű megközelítés várhatóan a közeljövőben bemutatásra kerülő innovációs akciótervben is tükröződik majd.

A javasolt reformok többsége hosszú távú célokat tűz ki, ám az uniós köztisztviselők szerint jelenleg példátlan erejű az a politikai nyomás, amely a régóta fennálló problémák megoldását követeli.

Az „Innovációs Unió” terve egy a közül a kilenc „zászlóshajó projekt” közül, amellyel Brüsszel a kutatási beruházásokat kívánja növelni. Cél, hogy Európa vonzó helyszín legyen azok számára, akik új termékeket kívánnak fejleszteni.

Mindezeken kívül a prioritások között szerepel az Európai Kutatási Térség (European Research Area – ERA) kiteljesítése, a tőkéhez való hozzáférhetőség növelése és az uniós finanszírozási rendszer felülvizsgálata is.

Krónikus szakember hiány

Brüsszel azt várja a nemzeti kormányoktól, hogy újítsák meg az innovációs rendszerüket, és növeljék az együttműködést az ipari szereplők és az egyetemek között. A Bizottság szerint kulcskérdés, hogy a tagállamok „biztosítsák, hogy a természettudományos és a mérnöki végzettségűekből elegendőt képezzenek”.

Ez utóbbi cél egy olyan problémára reagál, amely miatt az üzleti szféra már régóta, de különösen  a válság kezdete óta hallatja a hangját. Magyarországon legutóbb a Magyar Tudományos Akadémia Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézet (MTA MFA) által koordinált felmérések eredménye volt segélykiáltás az oktatást szervezők felé.

Az Integrált Mikro/Nanorendszerek Nemzeti Technológiai Platform (IMNTP) által lefolytatott kutatásból ugyanis az derül ki, hogy Magyarországon évek óta súlyos szakemberhiánnyal küzdenek a kutatásra és fejlesztésre támaszkodó csúcstechnológiai magyar elektronikai cégek.

Az eredmények szerint hazánkban az egyetemi, főiskolai hallgatók csupán 10 százaléka tanul reálszakon, miközben a természettudományos és műszaki területen képzett diplomások aránya az OECD átlagában 25 százalék körül van, sőt a távol-keleti országokban – például Szingapúrban -  meghaladja a 40 százalékot.

Az Európai Bizottság célja továbbá, hogy a tagállamok az uniós eljárásokhoz igazítanák a nemzeti finanszírozási eljárásaikat, így erősítve a határon átnyúló együttműködéseket és a közös tervezést.

Mivel jelenleg minden tagállam a közkiadások lefaragásán és az államháztartási hiány megzabolázásán dolgozik, a Bizottság azt szeretné, ha a kormányok a „tudás alapú kiadásokat” részesítenék előnyben, beleértve a kutatás-fejlesztést ösztönző adózási eszközöket.

Vélemények

„Magyarország legjobban jövedelmező exportcikke a tudás lehetne, ehelyett azt látni, hogy megfelelően képzett szakemberek híján az elektronikai K+F vállalataink egyre kevésbé versenyképesek. Ha a helyzeten sürgősen nem változtatunk, hazánk a volt szocialista országokkal szemben is helyrehozhatatlan hátrányba kerül .” – figyelmeztetett Dr. Bársony István professzor, az IMNTP szakmai vezetője, az MTA MFA igazgatója, aki szerint haladéktalanul új alapokra kellene helyezni a természettudományos oktatást.

Az innovációs szakértők általában véve pozitívan reagáltak a Bizottság terveire, bár némi fenntartással voltak annak mértékét illetően.

Ann Mettler, a Lisbon Council brüsszeli think tank kutatójának blog bejegyzése szerint az Európa 2020 tervezete „jelentős előrelépés” a korábbi Lisszaboni Stratégiához képest. A kilenc zászlóshajó projekt bevonása szerinte nagyobb koherenciát hoz majd, ami valószínűbbé teszi a stratégia sikeres megvalósulását.

Mettler üdvözli továbbá, hogy az Európai Bizottság és az Európai Tanács közti munkamegosztás letisztult. „Az előbbi a stratégia tartalmáért és végrehajtásáért felel, a z utóbbi pedig az irányításért.”

A think thank vezetője ugyanakkor csalódott amiatt, hogy az Unió továbbra is azt tartja az innováció kulcsának, hogy a blokk elérje a K+F-re ráfordítások GDP-hez mért 3 százalékos arányát. „Ez túlságosan leegyszerűsített és határozottan félrevezető [megközelítés].” – írja Mettler. A 2020 stratégia Japánt hozza fel az innovációs ösztönzők jó felhasználásának példája ként, holott a kutató szerint a japán eset éppen azt mutatja, hogy a források lineáris növelése önmagában nem elegendő a kutatás-fejlesztési tevékenység fellendítéséhez.

„Egy másfajta célra lenne szükség, de [a kiadási végösszeg elérését] legalábbis ki kell egészíteni más célokkal, mint például a termelékenység növekedése.” – írja Mettler.

Következő lépések

  • 2010. március 3.: Az Európai Bizottság bemutatja az Európa 2020 stratégiát
  • 2010. március 8.: Nemzetközi konferencia Budapesten „EU 2020 Stratégia” címmel a Miniszterelnöki Hivatal, az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, a GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Nonprofit Kutatócsoport Egyesület szervezésében
  • 2010. március 25-26.: Az Európai Tanács a Bizottság javaslatai alapján dönt a stratégia főbb irányairól és céljairól.
  • 2010. június 17-18.: A nemzeti kormányok elfogadják az Európa 2020 vezérelveit és az ország-specifikus célkitűzéseket
  • 2010. augusztus: A tagállamok benyújtják stabilitási és konvergencia programjukat és a nemzeti reform programokat.
  • 2010. október 11-15.: Az Európai Parlamentben sor kerül a Második Európai Innovációs Csúcstalálkozóra.

Forrás: Euractiv

Publikálta
E-Government, Alapitvány