A
piacelemző cég kanadai leányvállalata szerint 2010 a magánfelhők
(private cloud) éve lesz. Napjainkra számos nagyvállalat informatikai
osztálya öltötte magára a szervezeten belüli IT-szolgáltató szerepét.
Vito Mabrucco, az IDC torontói irodájának világszintű tanácsadói tevékenységet irányító alelnöke
(képünkön)
szerint a szállítók az előttünk álló év folyamán még több megoldást
kínálnak majd a konszolidáció, a virtualizáció, az automatizálás és a
folyamatátalakítás terén annak érdekében, hogy újabb lendületet adjanak
a vállalaton belüli felhő kialakítását célzó projekteknek.
Az
új évben a mobilszolgáltatók is azon lesznek, hogy a 3,5 G-s vezeték
nélküli szélessávú szolgáltatás növekvő népszerűségére alapozva minél
nagyobb szeletet követeljenek maguknak az internetes piac tortájából.
Várható, hogy a bárhol és bármikor elérhető, nagy sebességű
internetkapcsolat következtében a felhasználói szokások jelentős
átalakuláson mennek majd keresztül. Mabrucco szerint a kereslet ezen a
téren túlnőheti a kínálatot, és a vezeték nélküli szolgáltatásokkal nem
rendelkező piaci szereplők versenyhátrányba fognak kerülni.
A
piacelemző szerint az adatközpontok körül is forróbbá válik a légkör,
mivel 2010-ben ezen a téren nagy beruházásokra van kilátás. Az
infrastruktúra konvergenciáját lehetővé tevő technológiák egyszerűsítik
az alkalmazások beszerzését, használatát és az előfizetések
megújítását. Az adatközpont-piacon a szállítók közelharcot fognak vívni
egymással a minél nagyobb részesedés megszerzéséért. Figyelmük
elsősorban az intelligens megoldásokra összpontosul majd, mivel a
felhasználói oldalon a szervezetek is elsősorban ilyeneket fognak
keresni - például nem egyszerűen nagyobb tárhelyet, hanem olyan
tárolómegoldást, amely a deduplikációhoz hasonló, értéknövelt
szolgáltatásokat is magába foglal.
A bankrendszerek
racionalizálása - amely évek óta szerepel az előrejelzésekben -
2010-ben végre komolyan kezdetét veheti. Az IDC szerint a
bankfiókhálózat fenntartása egyre kevésbé releváns megközelítés a
pénzügyi szolgáltatók részéről. Az internet és a közösségi oldalak
használatához szokott ügyfelek személyre szabott szolgáltatásokat
várnak bankjuktól, amelyet bárhol és bármikor elérhetőnek akarnak
tudni.
A szolgáltatások színvonalának javítása a kormányzati
szektor számára is egyre fontosabb szempont, és ez az új évben nagyobb
beruházásokat eredményezhet a CRM, a mobilitás, valamint az
információmenedzsment területén. Mabrucco azonban arra is felhívta a
figyelmet, hogy a kormányzati szektor belső szabályozásának
következtében az ilyen szervezeti szintű kezdeményezések
keresztülvitele az eddigiekben sem ment zökkenőmentesen.
Az
előttünk álló évben még kisebbé válhat az a különbség, amely az
informatikai beruházások terén korábban a nagyvállalatok, valamint a
kis- és középvállalatok között mutatkozott. Ez utóbbiakat az IT-költést
érintő döntések meghozatalakor a jövőben egyre kevésbé befolyásolja
majd a márkanév és a szállító márkanevet erősítő marketing
tevékenysége. Mabrucco ezt a megállapítást arra alapozza, hogy
napjainkra a kis- és középvállalatok is sokkal mélyebben átlátják az
informatika és az üzleti teljesítmény közötti összefüggéseket.
Az
outsourcing világában a trend az olyan szolgáltatások irányába mutat,
amelyekért a vállalatok a tényleges használat alapján fizetnek díjat a
szolgáltatónak. Várható, hogy 2010-ben az ilyen software-as-a-service
és IT-közmű típusú szolgáltatások egyre gyakrabban szerepelnek majd a
nagyobb outsourcing szerződésekben.
Mabrucco szerint az új év a
szoftveripar számára fordulópontot jelent, mivel a recesszió hatására a
szállítók licencértékesítésből származó bevételei megcsappantak. Az
olyan piaci szereplők mint az IBM, az Oracle és az SAP már változtattak
támogatási szerződéseik licenckonstrukcióján, de ez csupán rövid távon
ellensúlyozhatja a bevételkiesést. A szállítók 2010-ben is küzdelmes
időszak elé néznek, és várható, hogy bizonyos alkalmazások esetében a
SaaS modell válik uralkodóvá.
A személyi digitális eszközök
vonatkozásában a mobilitás és a hordozhatóság iránti igény további
markáns megnyilvánulására lehet számítani. Az okostelefonok piaca
2010-ben is tovább nő, és a szállítók egyre több felügyeleti eszközt
kínálnak a mind összetettebbé váló eszközök vállalati környezetben
történő, biztonságos használatához.
Az IDC jövő évre adott
előrejelzéseinek tízes listáját az új média használata zárja, amely a
vállalatok marketingtevékenységében - a kanadai piac alapján - még
kezdeti szakaszánál tart. Mabrucco szerint azok a vállalatok, amelyek
már az internet bannerek elhelyezésén túl is kiaknázzák a digitális
hálózati kommunikáció adta lehetőségeket, 2010-ben formalizálni fogják
ezt a gyakorlatot, amelyet üzleti stratégiájukkal is összhangba hoznak.