A mobilkormányzás az ajótban kopogtat

A MOBIL-KORMÁNYZÁS AZ AJTÓBAN KOPOGTAT
avagy párt pont arról, hogy miért vonzó, a közigazgatás számára a mobiltechnológia

Több szempontból érdekes a közigazgatás számára a mobiltechnológia. Elég ha a kormányzás szolgáltató jellegére, az emberközeliségre, az automatizálhatóságra, a mobilitásra és nem utolsó sorban a mobilpenetráció hazai telítettségére, valamint a környező országok hasonló tendenciáira gondolunk.
Vegyük végig:
1
A szolgáltató jelleg a közigazgatás átalakításának (és folyamatos átalakulásának) vezéreleme, mottója. Ennek a szolgáltatásnak olyan alanya az ügyfél, akiért a szolgáltatás létrejön és nem utolsó sorban, aki eltartja a szolgáltatást. A részvétel tehát nem kiváltság, hanem a közigazgatás elemi érdeke. Kiváltképp fontos ez olyan technológiáknál, ahol az igénybevétel általános költségcsökkentést is eredményez. Az elektronikus technológiák pedig napjainkban ilyenek.


2
Az emberközeliség jelenti egyrészt hogy a mobileszközök az ember mellett találhatók még az élet legextrémebb körülményei között is . Másrészt a technológia közelségét is, hiszen technikai „antitálentumok” is könnyűszerrel küldenek rövid szöveges üzeneteket, hallgatják meg hangposta-fiókjukat stb. Ugyanezek a jellemzők a PC-kről nem mondhatók el, nemcsak azért, mert az ember övére általában még egy pocket pc-sem fér fel, hanem azért, mert a számítógép nem férkőzött be eddig még annyira az ember életébe, mint a mobil.
3
Az automatizáltság minden elektronizált technika sajátossága lehet, ha kellő (közigazgatási-, ügymenet-racionalizálási-, és informatikai-) szakértelem áll a háttérben, így a költségcsökkentés ismét szemponttá válik.
 4
A mobilitás a holtidő kihasználását jelenti. Ez kapcsolatba állítható egyrészt azzal, hogy így a felhasználó idejét másra fordíthatja, produktivitása a gazdaság teljesítőképessége szempontjából (és saját szféráját tekintve is) jobb lesz, másrészt az emberközeliség egyre jobban indukálódik, hiszen már azért is magánál tartja a telefonját az ügyfél, mert (korábban súlyos órákat igénylő) ügyeket tud vele intézni.
5
A mobilpenetrációról ma már minden olvasónak tiszta képe lehet. Itt csupán annyit kell megjegyezni, hogy amíg a mobiltelefonok elterjedtsége telítettséghez közelít, addig az egy főre eső számítógépek aránya, valamint az Internet-elérés ennek töredéke. Ha a közigazgatás valóban elektronizálódni akar, akkor a szélesebb keresztmetszet felé kell terelnie fejlesztéseit, ami pedig most kétségtelenül a mobil-felhasználókat jelenti.
 6
A térségi helyzetről is már tudjuk, hogy Magyarországhoz hasonló, ugyanakkor az EU-hoz integrálódó. Ez azt is jelenti, hogy lehetővé kell tenni az adatok elérésnek és feldolgozásának lehetőségét a közigazgatás számára, erre pedig kézenfekvő lehet egy azonos szabványokon alapuló (interoperabilitáson nyugvó) mobilkommunikációs felület.

Meggyőződésem, hogy a lehetőségek felismerése, csakúgy mint cikksorozatunk előző részénél, óriási lehetőségeket hozhat a kormányzati (önkormányzati) alkalmazások világába.

Látnunk kell, hogy vannak (és leginkább lesznek) olyan alkalmazások, melyek egyértelműen csak a mobiltechnológiára optimalizáltak (pl.: „sorszámtépés ügyintézéskor” emeltdíjas SMS-sel), ugyanakkor lesznek olyan területek, melyek a PC-től jóideig nem szakadhatnak el. A mobiltelefon és a hozzá tartozó hálózat rendelkezésre áll, nem szabad abban a tévhitben ringatózni, hogy ez még a messzi jövő, a nagy sávszélességet biztosító 3G-s (4G-s) mobilhálózatok jövője. Ez már a második (két és feledik) generációs hálózatok, napjaink jelene!
A szolgáltatások kialakításakor azonban a kályhát jelentő kiindulópont az ügyfél, akit a szolgáltatásra akarunk szoktatni! Így bármilyen fejlesztésbe kezdünk, előtte széleskörű lakossági felmérést kell végezni. A korábbi ügyintézési „változtatásoknál”  gyakran nem számított, ha az ügyfél esetleg nem elégedett. Most azonban másról van szó: ha az ügyfél nem elégedett, nem használja a szolgáltatást. Tehát a mobil-kormányzás sikeres szolgáltatásainak jövője (akárcsak a versenyszférában) az ügyfeleken múlik.


Budai Balázs Benjámin
BKÁE
Államigazgatási Kar
Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszék

Budai Balázs Benjámin
Budai, Balázs