Egy követelés kielégítésének, vagy egy kölcsön visszafizetésének sorsa gyakran már az első lépések megtételekor kérdésessé válik, ami legtöbbször három tényezőre vezethető vissza:
-
az aktuális és megbízható információk hiányára,
-
a követeléseket biztosító garanciális kötelezettségek kidolgozatlanságára,
-
a korábbi tapasztalatokra alapozott feltétlen bizalomra .
A megelőzés az üzleti, illetve ügyleti kockázatok feltárására, értékelésére és azok kivédésére irányuló tevékenységeket foglalja magába.
A szerződéskötés időszakában
a KÖVETELÉSKEZELŐ ÉS ADÓSSÁGRENDEZŐ PROGRAM (KKP) keretében nyújtott szolgáltatásunk tartalmazza:
-
az üzleti, vagy ügyleti partner pénzügyi-gazdasági helyzetére vonatkozó alapinformációk összegyűjtését, szakszerű értékelését és elemzését,
-
az üzleti partner, illetve ügyleti fél kockázati alapminősítését,
-
az üzletkötés, vagy a jogügylet létrehozásával kapcsolatos döntés meghozatalához a követelés realizálhatósága szempontjából szükséges tanácsadást,
-
követelés jogi védelmére, érvényesítésének jogi biztosítékaira vonatkozó ajánlásokat.
-
A teljesítés időszakában
Vegyük észre az intő jeleket! A teljesítés időszakában is számos jel mutathat arra, hogy valami nincs rendben, a másik fél fizetőképessége, vagy fizetési hajlandósága körül. A teljesítés időszakában sem árt tisztába lenni az üzleti partner, illetve a fizetésre kötelezett fél valós gazdasági és pénzügyi helyzetével és időben érzékelni azokat a változásokat, amelyek a követeléseinket veszélybe sodorhatják.
Legtöbbször azonban ezek a vállalás teljesítésére való összpontosítás miatt nem, vagy csak részben tudatosulnak a vállalkozóban. Hasonló a helyzet a magán ügyletek kapcsán is, amikor az egzisztenciális szempontból meghatározó kötelezettségek korlátozzák a követelőt abba, hogy megfelelő módon és hatékonyan reagáljon a kedvezőtlen jelenségekre.
A KKP keretében nyújtott szolgáltatásunk ennek megfelelően kiegészül:
-
cégfigyeléssel, a fizetésre kötelezett vagyoni, és jövedelmi helyzetének figyelemmel kísérésével,
-
céginformációk összeállításával, és környezettanulmányok készítésével,
-
kockázati alapminősítés szükség szerinti felülvizsgálatával, kiegészítésével,
-
előzetes egyeztető tárgyalások lefolytatásával, megállapodás előkészítésével.
Az elszámolás időszakában
Legyen tisztában a követelés jogalapját és mértékét befolyásoló tényezőkkel! A pontos elszámolás a követelés kezelhetőségének és érvényesíthetőségének kulcsa! Ha Ön már eleget tett a vállalt kötelezettségének a felek elszámolási kötelezettsége életbe lép. A korrekt és pontos elszámolás alapvetően meghatározza a követelés további sorsának alakulását. A későbbi problémák megelőzése érdekében fontos, hogy azonnal, vagy a legrövidebb időn belül;
-
a teljesítés tényének igazolása hitelt érdemlően megtörténjen,
-
a teljesítés mennyiségi és minőségi megfelelősége a szolgáltatás természetéből adódó mutatók alapján egyértelműen rögzítésre kerüljenek,
-
az esetlegesen felmerülő minőségi kifogások és a megszüntetésükkel kapcsolatos kötelezettségek, illetve a szerződési biztosítékokból származó igények tisztázására és írásba foglalására sor kerüljön.
Ezek teszik egyértelművé a felek között a vállalt és ténylegesen teljesítendő kötelezettségek, illetve érvényesítendő jogok összhangját, vagy éppen a hiányát. Ez teremtheti meg a követelés vitathatatlan alapját és határozhatja meg adott esetben a mértékét, és ez képezheti a kibocsátandó számla értékét is.
Az elszámolást követően a követelés ténylegesen, azaz „de facto” is jogalapot nyer, mint az elvégzett munka, a nyújtott szolgáltatás ellenértéke, vagy mint más jogcímen alapuló követelés. A partner számára nem lehet kérdéses a fizetési kötelezettség határidőre történő teljesítése és korrekt kapcsolat valamint a fizetőképesség megléte esetén önként, minden különösebb ráhatás nélkül is eleget kell, hogy tegyen ezen kötelezettségének. Ebben az estben sem elégséges azonban a passzív várakozás. Szükség lehet a normál érintkezések alkalmával történő közvetett utalásokra, esetleg a fizetési határidő közeledtére vonatkozó.”diszkrét” emlékeztetésekre.
Az ilyenkor elhangzó reagálások jelzés értékűek és adott estben komolyabb megfontolásra is érdemesek lehetnek. Ugyanakkor számos más jele is lehet annak, hogy valami nincs rendben a másik fél háza táján (cégátalakulás, tulajdonosi kör változása,étszám leépítés, kiárusítások, hirtelen költözések stb.) A fizetési határidő lejártáig is szükség lehet, olyan aktuális információkra, és egyeztetésekre, amelyek még a fizetési határidő letelte előtt tiszta helyzetet teremt a másik fél fizetőképességét, illetve fizetési hajlandóságát illetően. A KKP erre is számos megoldást kínál.
A követelés kezelés folyamatában a megelőző tevékenységek jellemzően a konkrét üzleti, illetve ügyleti tevékenységekhez kapcsolódó háttér tevékenység, amely;
-
korlátozott módon és mértékben jelen van az üzleti és ügyleti partner kapcsolatokban, a keletkezésüktől, a megszűnéséig;
-
kezdettől fogva tudatosítja a másik félben, hogy a követelésnek nem csak jogosultja, hanem megfelelő szakmai kompetenciával bíró gazdája is van;
-
a követelés realizálhatóságával összefüggő információkat gyűjt és szolgáltat a megbízó részére,
-
közvetít a felek között felmerülő viták rendezésében,
-
visszatartó szerepet tölt be a partnereknek a másik fél gazdasági-pénzügyi érdekeit sértő magatartásával szemben,
-
erősíti a vállalkozások és magán ügyletek gazdasági-pénzügyi biztonságát,
-
megakadályozza, hogy a vállalkozásnak, illetve a magánszemélynek tartós és nagy összegű kintlévőségei, illetve veszteségei keletkezzenek.
A megelőző tevékenységek jelentőségének felismerése, tudatos és következetes alkalmazása révén az esetek jelentős részében elkerülhető, hogy a követeléskezelés az intenzív szakaszba lépjen és sor kerüljön a lényegesen költségesebb és a felek további kapcsolatát gyakran negatívan befolyásoló adósságrendezésre. Gorzás Attila az RM VISS Kft munkatársa
|