A színesfém-liberalizáció nem becsületes kereskedést eredményezett hazánkban, hanem színesfém-szabadcsapatokat. Köszönhetően a kormányzati felelőtlenségnek, a sorozatos hatósági mulasztásoknak. A Magyar Demokrata Fórum megoldásokat javasol a tarthatatlan helyzetre.
A MÁV évi több százmillió forintot költ a vasúti létesítményeinek megőrzésére, mégsem tudja megakadályozni a színesfémtolvajok garázdálkodását.
Múlt héten Győrött akcióztak a fémtolvajok, kábellopás miatt elakadtak a vasúti szerelvények. Pénteken 5 órát késtek a vonatok a Budapest – Debrecen útvonalon, mert a vecsési állomásnál elloptak 15 méter rézkábelt. Tegnapelőtt ugyanott már 30 méter kábelt loptak, újabb késést és újabb károkat okozva. A helyreállítási munkát a vasút a saját őreivel felügyeli. A legveszélyeztetettebb helyeken fegyveres őrök óvják a vasút vagyonát. De lehet-e fegyveres őrt állítani 7000 kilométer vasúti sín, többtízezer kilométer rézkábel mellé? Minden használati tárgy mellé, ami színesfémből készült?
A tolvajok kifosztják a parkokat, a köztéri szobrok színesfémtelepeken végzik. Lopják az ereszcsatornákat, a kerítéseket, postaládákat, kilincseket. A pálinkafőzők rézüstjének több helyütt lába kelt, de nincsenek biztonságban a kerti szalonnasütők sem. Veszélyben a magántulajdon, de a tolvajoknak a közvagyon sem szent. Pécsett elvitték a szökőkút díszkorlátját. Szabolcsban kifosztottak több szivattyútelepet, kilopva a rezet a transzformátorokból, trafókból.
És egyre gátlástalanabbul fosztogatják a MÁV-ot. Lopják a sínszárakat, az ellensúlyt a sorompókról, a kábeleket, a jelzőberendezéseket, a fémcsavarokat, a síntartó alátéteket. Leszerelik és elviszik a vasúti kocsik fémfogasait, az ülések fölötti acél csomagtartókat.
Csak tavaly 734-szer követtek el MÁV-tulajdon elleni bűncselekményt. Országos szinten egy év alatt meghatszorozódott az esetek száma. Egyre több a bosszúság, egyre nagyobb a kár, akadozik a forgalom. A személyszállítás veszélyben - szó szerint. Ha a hatóságok nem cselekednek sürgősen, csak idő kérdése, mikor torkollik tragédiába a lopássorozat.
Magyarországon kevés az ellenőrzés, még kevesebb a rajtaütés, elenyésző a büntetés. A fémtolvajok által okozott kár évi több százmillió forint, amelyből a megtérülés mindössze 5 százalék körüli. Minden tizedik tolvaj bukik csak le, azok is könnyen megússzák párezer forintos pénzbírsággal. Eljárás sok esetben nem is indul ellenük, mert az többe kerülne, mint az ellopott fém értéke.
Az elmúlt évben az MDF számos alkalommal szólalt fel a parlamentben a helyzet megoldása érdekében, és a kormány képviselői minden esetben azt mondták, hogy a törvényi szabályozás megfelelő, a helyzet megnyugtató. Az egyre szaporodó esetek ennek épp az ellenkezőjét bizonyítják.
A törvény bünteti a lopást, de képtelen megakadályozni. Mindaddig, amíg a tolvajokban a felelősségre vonás elkerülhetőségének tudata erősebb, mint a büntetés nagyságától való félelem, a lopások száma nem fog csökkenni. Más megoldásokra van szükség, ezért:
• Javasoljuk, hogy a színesfém-begyűjtés engedélyhez legyen kötve. Az erkölcsi bizonyítványhoz kötött begyűjtőkön kívül másoktól ne vehessenek át színesfémet. • A begyűjtők csak eredet-igazolt fémhulladékot vehetnek át, és erről nyilvántartást kötelesek vezetni. • A nagybani átvevőhelyek csak engedéllyel rendelkező begyűjtőktől vehessenek át tovább-értékesítésre fémhulladékot, az átvételekről vezessenek tételes nyilvántartást. • Tulajdonosok, magánszemélyek feleslegessé vált készleteiket értékesíthessék „engedély” nélkül, de csak tulajdoni igazolással, illetve nyilatkozattal. A magánszemélyeknek csak „nem kereskedelmi” mértékű értékesítés legyen engedélyezhető.
Budapest - Nyugati pályaudvar, 2007. április 17.
Publikálta null |
|
|
|
|
Aktív turizmus
Bizottságok
Épített örökség
Helyilap
Intézmények
Iroda
Kistérségek
Klubok
Könyvkiadás és -kereskedelem
Kultúra
Művészet és kultúra
Oktatás
Rendezvényszervezők
Sport
Szabadidő
Szálláshelyek
Tanár
Térség
Területfejlesztési Önkormányzati Társulások
Üzleti tanácsadás
Választókerület(ek)
Vendéglátóhely
|
|