Miletics Pál, Phd hallgató tanulmányai

Mobil szolgáltatók CRM tevékenységei
Miletics Pál

A dolgozat készítésének helye: GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék
Budapest, 2006. január

1. Bevezető
A huszonegyedik századot a kommunikáció századának nevezik.  A piaci szereplők számára persze az a fő kérdés, hogy milyen esélyekkel bírnak a jövőben. A technológiai korlátok megszűnése és a piac bővülése a gazdaság és a társadalom egészére kihat. Olyan kor felé halad e fejlett világ, ahol az aktuális információ, a széles értelemben vett tudás a gazdaság jelentős húzóereje lett, és - nem túlzás ezt állítani - közvetlen hatalmi tényezővé vált. Az információs társadalom gazdaságában, a hagyományos ipari termékekhez hasonlóan a kereskedelmi tevékenység tárgya az információ. Ezért egyre jelentősebb szerephez jutnak az információ-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások, a mobil távközlési vállalatok. Ebben a gazdasági környezetben a távközlési és informatikai szolgáltatók nyújtják az információ-továbbítás infrastruktúráját.

Magyarország jó irányban halad az új információs társadalom felé vezető úton. A Pannon GSM, a T-mobile és a Vodafone olyan kihívásnak tekinti a fent említett változásokat, amelyekre képeseknek tartják magukat, hogy teljesen új megközelítésben megoldásokat nyújtsanak: nemcsak a jelen igényeire, hanem a jövő szükségleteire is egyaránt választ adva.

Bár a technológiai fejlődés ereje hatalmas, a kommunikáció alapelemei mégsem változtak. A kommunikáció tulajdonképpen az üzenetek célállomásra való eljuttatása, illetve az üzenetek és válaszok fogadási képessége.

 CRM_Miletics.doc

 Egészségügy (telemedicina, telemetria, IT hatása)

Az egészségügy fejlesztése és a lakosság egészségi állapotának javítása ma már elképzelhetetlen a gyorsuló ütemben fejlődő információ technológiai eszközök széleskörű és mind tudatosabb használata nélkül.
Egyetlen egészségügyi intézmény sem létezhet ma már informatikai rendszer nélkül. A fejlett világ minden komolyabb intézményben integrált informatikai rendszer működik, amely biztosítja a betegfelvételtől kezdve a vezetői információk elemzéséig az adatok egységességét, biztonságos felhasználását és felhasználhatóságát. Ma már a rendszerek részét képezik a multimédiás, mobil alapú modulok, a kapcsolati rendszerek más egészségügyi intézményekkel, háziorvosokkal, és egyre inkább azok az eszközök is, amelyek a távdiagnosztika lehetőségét teremtik meg.

Az informatika fejlődése és térnyerése az egészségügyi informatikára is nagy hatással van. A tudásalapú adatbázisok, az állampolgár (beteg) önmenedzselése illetve annak lehetősége, a közösségi informatikai hálózatok kialakulása, a távgyógyászat fejlődése struktúrájában és filozófiájában is egy teljesen újszerű egészségügyi informatika megjelenéséhez fog vezetni.

Az alkalmazott informatikai rendszerek elemei alapvetőn nem változtak az utóbbi években, azonban új információ-hordozókként a különböző mobil eszközök kezdenek általánossá válni. Már fellelhető a hordozható számítógépek jelenléte az egészségügyi intézmények informatikai hálózatában, kezdve az egyszerű notesz gépektől a Palm, Microsoft operációs rendszereket támogató eszközökön át a speciális telekommunikációs adathordozókig, amelyek már intelligens multimédiás közvetlen beavatkozási lehetőséggel kiépített verziókban is működnek néhány helyen. Rendkívül elterjedt a mobiltelefon, de az "okos" telefonok (számítógép+telefon) számaránya még elenyésző. Természetesen az előbbiekben sorolt eszközök egészségügyi célzatú működését csak megfelelő háttér infrastruktúra (megfelelő szintű hálózat, aktív elemek, átviteli berendezések, alkalmazások stb.) kiépítése teszi lehetővé, amelyek egészen speciális szaktudást és folyamatos rendelkezésre állást feltételeznek.

Megfigyelhető az internetes alkalmazások térhódítása is, amely kulcsa az egészségügyi rendszerek elterjedésének és majd minden orvosi funkcióban történő alkalmazásának. A világháló adta lehetőségek nem csak adatok és információk fellelhetőségét teszik egyszerűvé és olcsóvá, hanem a konkrét betegellátási tevékenység hatékonyságát, az "élet esélyek" növekedését is jelenthetik.

A gyógyító-megelőző szolgáltatást nyújtók gyors, megbízható és könnyen érthető információt igényelnek betegeikről, hogy minél eredményesebben végezhessék feladatukat. Elvárásuk: a betegorientált információk együtt jelenjenek meg a különböző tudásbázis kapcsolatokkal (útmutatók, protokollok, szakirodalmi hivatkozások, referencia adatbázisok, stb.), melyek garantálják, hogy beavatkozásaik az orvostudomány legmodernebb eredményein alapulnak, a legkevesebb kockázattal járnak és ugyanakkor költség hatékony módon kivitelezhetők. Az információk egyben tegyék lehetővé a kutatást, valamint a személyes tudás karbantartását és fejlesztését, ami elengedhetetlen feltétele a színvonalas gyógyításnak.

Ehealth_Miletics.doc

Kutatási téma

Az új mobiltechnológiák alkalmazása, mint gazdasági kitörési pont a kis- és középvállalatok számára
(Esettanulmány: Pannon MobiTrend)

Miletics Pál
3. éves Phd hallgató
GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék
Budapest, 2006. január

1. BEVEZETÉS
A huszonegyedik századot a kommunikáció századának nevezik.  A technika fejlődése világszerte olyan léptékekben halad, hogy a távolság és az idő többé már nem jelent akadályt.  A gazdaság fejlődésének alapja az új technológiai lehetőségek, amelyek ma már Magyarországon is elérhetőek, és megvalósításuk és alkalmazásuk az e téren élenjáró országokkal egy időben történik. A technológiai korlátok megszűnése és a piac bővülése a gazdaság és a társadalom egészére kihat. Olyan kor felé haladunk, ahol az aktuális és pontos információ, a széles értelemben vett tudás a gazdaság jelentős húzóereje lett. A gazdaságában a kereskedelmi tevékenység tárgya az információ. Ebben a gazdasági környezetben a távközlési és informatikai szolgáltatók nyújtják az információ-továbbítás infrastruktúráját.

Dolgozatomban a magyar mobil piacon egy integrált, GSM alapú szolgáltatás csomag bevezetésén keresztül mutatom be az új gazdaság alapjait. Ez a termék a Pannon MobiTrend, ami lehetővé teszi, hogy a hazai kis- és középvállalatok hatékonyabb és költséggazdálkodás szempontjából optimálisabb felhasználási lehetőséget alkalmazzanak telekommunikációs infrastruktúrájukban. Az ilyen típusú szolgáltatások eredményeképpen egyre inkább háttérbe szorulhatnak a piacon a vezetékes megoldások, javul a kommunikáció hatékonysága és a mobilitás segítségével gazdasági előnyök realizálódnak.

A termék jellemzőinek részletes bemutatása és vizsgálata mellett ismertetem a hazai távközlési piac főbb gazdasági tendenciáit.

A téma aktualitását az adja, hogy az elmúlt két évben a mobiltelefonok piacának szűkülésével egyre fokozódik a verseny a mobilszolgáltatók között. A piac telítődése azt eredményezi, hogy a szolgáltatók csak oly módon tudják ügyfélbázisukat növelni, hogy egymástól csábítanak el előfizetőket. Ehhez pedig elengedhetetlen olyan szolgáltatások bevezetése, ami versenyelőnyt jelent az adott szolgáltató és ezen keresztül a felhasználók számára. Bár a technológiai fejlődés ereje hatalmas, a kommunikáció alapelemei mégsem változtak. A kommunikáció tulajdonképpen az üzenetek célállomásra való eljuttatása, illetve az üzenetek és válaszok fogadási képessége.

Dolgozatomban megvizsgálom, hogy igazolható-e az a hipotézis, miszerint elengedhetetlen volt-e a Pannon GSM számára, hogy egy igen jövedelmező szegmensben egy teljesen új, innovatív szolgáltatást vezessen be.

Fentiekből adódóan dolgozatom két kérdést kíván megválaszolni:

1. Mi ösztönözte a Pannon GSM-et arra, hogy bevezessen egy új, a kis- és középvállalatok számára létrehozott szolgáltatást?
2. Melyek azok a sarkalatos külső és belső szempontok, amiket a MobiTrend bevezetése során figyelembe kellet vennie a Pannon GSM-nek és hogyan tudta ezt a cég előnyére fordítani?
3. Milyen gazdasági előnyökkel jár MobiTrend felhasználónak lenni?

Napjainkban az információ felbecsülhetetlen értékű, hiszen azon vállalatok, vállalkozások, akik az elsők között értesülnek a piacaikat érintő információkról, gyorsabban tudnak reagálni azokra, növelve ezzel hatékonyságukat, erősítve piaci helyzetüket. Az információs társadalom térhódításával az információ áramlása egyre gyorsabb, és mennyisége egyre nagyobb. Az információszerzésben egyre nagyobb szerepet kap a mobilitás, illetve a mobil kommunikáció, hiszen ahogy a mondás is tartja: akinél az információ, azé a hatalom.

A Pannon GSM mindezzel tisztában van, s ezért ügyfeleinek olyan szolgáltatást fejlesztett ki, amely segítségével a vállalatoknál megvalósulhat a teljes mobil kommunikáció.  

A Pannon MobiTrend a vezetékes céges telefonhálózat alternatívája - Magyarországon egyedülálló integrált szolgáltatás - amely többet nyújt, egyszerűbben.
A Pannon MobiTrend szolgáltatás bevezetése óta - 2003. tavasza- egyre több vállalat és vállalkozás döntött úgy, hogy kommunikációját és munkáját még mobilabbá teszi.

 Mtech_Miletics.doc

Miletics Pál, Phd hallgató
A dolgozat témája: terminálok és termináltechnológia

A dolgozat készítésének helye: GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék
Budapest, 2006. január

1. Előszó

Ez a dokumentum egy olyan kutatási anyag első része, amely megpróbálja áttekinteni és ismertetni a terminálok és a termináltechnológia területén a fő tendenciákat és a fejleményeket vezérlő tényezőket. Egyúttal azt a feladatot is elvégzi, amellyel értékeli, hogy ezek a tendenciák és meghatározó tényezők milyen módon jelentenek a különböző mobil operátorok meglévő üzleti tevékenysége számára fenyegetettségeket, illetve lehetőségeket, és bizonyon mértékig ajánlásokat is nyújtanak számukra.

Konkrétan ez a dolgozat ismerteti az operációs rendszerek, az operátor által alkalmazott terminálok technológiája, a szegmens-specifikus terminálok, a terminál funkcionalitás, a terminál gyártók, az alacsony árfekvésű kézi készülékek a nem-érett piacok számára, a biztonsági kérdések, és a szövetségek területeit.

A terminál funkcionalitás (és bonyolultság) folyamatos bővülésével, a kézi készülékek menedzselhetősége az elkövetkező évek során óriási kihívás marad a szolgáltatók számára. A sokféle gyártó, operációs rendszer és middleware platform figyelembe vételével nem egyszerű ez a kérdés. Mégis, fejlettebb terminálok vezérlik majd az ARPU -t (egy felhasználóra vetített átlagos bevétel), ahogy a korszerűbb képernyő technológia és a magasabb adatátviteli sebesség javítja a felhasználói élményt. Hosszútávon az operációs rendszer és a middleware valószínűleg konvergál, de jelenleg ez a szolgáltatók versenyelőnye: képesség a kézi készülék bonyolultságának kezelésére és olyan szolgáltatási koncepciók megtervezése, amelyek specifikus szegmensekre és helyi piacokra irányulnak.

 Terminal_Miletics.doc

Miletics Pál
Marietta, Nagy