Előadások

Tanulmányok


Mobil távközlés a közigazgatásban

Mobil távközlés a közszolgáltatásban

Magyarországon 2003 elején a médiában közzétett adatok szerint 6,8 millió aktív kártyás mobilvonal működik. Ebből a piacvezető szolgáltatók a lakosság 34 %-át (Westel), 26 %-át (GSM), és 8 %-át (Vodafone) látják el. Emellett 4,1 millió vezetékes telefon fővonal is működik, s a vonalak száma mindkét nagy csoportban folyamatosan nő. Vagyis az átlaglakosság 109 %-a rendelkezik (egy vagy több) telefonvonallal.

A közigazgatás modernizációjának alapja az Internetes világháló, de az Internet eléréssel (PC/modem) rendelkezők száma igen csekély a telefonellátottsághoz képest, mindössze 9 %.

Kézenfekvő tehát, hogy a telefonos Internet elérésé a jövő, s ez nem csak az üzleti szféra, hanem a közszolgáltatások terén is óriási, új távlatokat nyit a mobilszolgáltatók előtt, mind az elektronikus kereskedelem (e-business), mind az elektronikus kormányzat (e-government) terén.

A közszolgáltatások egyes területeinek (mobil)telefonos ügyintézése (m-government) egyelőre még meg sem született, de hogy hogyan fog működni, arra élő példa a mobilos parkolási rendszer. Ennek analógiáján a közterület-foglalási engedély kiváltása egyik első fecskéje lehet a magyar m-government-nek. Az engedély kiváltási munkafolyamatának a modelljét át kell alakítani a mobiltechnikának megfelelően, s ezt a helyi önkormányzati ügyviteli szabályozásban – a hagyományos eljárás mellett – rögzíteni kell. A mobilszolgáltatóval kötött szerződés ez után szabályozza, hogy a mobilhívás díjtétele hogyan oszlik meg a távközlési szolgáltató és az önkormányzat között, hogyan történik a hívó azonosítása, az átutalás, az engedély átküldése, ill. a közszolgáltatás igénybevételének ellenőrzése. Mindez, ma már nem technikai, hanem elsősorban önkormányzati ügyvitel szabályzati módosítás kérdése.

Ugyancsak helyi önkormányzati szabályozás kérdése a közterületen való parkolási díj begyűjtése. A napisajtó értesülése szerint 2003 elején, Budapesten a parkolási vállalkozások a beszedett parkolási díjaknak átlagosan csak a 10 %-át juttatják vissza a kerületi önkormányzatoknak. Amennyiben a mobilos parkolás terjedne – s ehhez a mobiltelefonok elégségesen nagy száma már biztosítja is a szükséges technikai feltételt –, az önkormányzat közvetlenül a mobilszolgáltatóval köthet szerződést. Ebben még a fifti-fifti részesedés is nagy üzlet és bevétel mindkét fél számára.

A fenti két példa csupán a lehetőségek nyitánya lehet. Az önkormányzat egyrészt közszolgáltatási, másrészt hatósági, igazgatási feladatokat lát el, minden egyes feladathoz tartozik egy ügymenet, amely az ügyfél tájékoztatásán kívül magába foglalja az ügyvitelt, ezen belül pedig az ügykezelést és az ügyintézést. Minden egyes lépés pontos koreográfia szerint történik, tehát jól modellezhető. Az ügymenetmodellből kiderül, hogy ki, milyen munkalépést hogyan végez el. Ennek ismerete elengedhetetlen, ha elektronikus eszközökkel, jelen esetben mobiltelefonon keresztül történő ügymenet kísérleti bevezetése a cél.

Amikor a mobilszolgáltató a közszolgáltatások és a helyi igazgatás szférájában akar új piacot nyitni, neki kell kopogtatni a közszféra ajtaján, mint profit orientált cégnek, hiszen az önkormányzatokat egyedül a lakossági elvárás inspirálhatná, ami a profit-orientációnál jóval puhább kényszer a mai Magyarországon. Ahhoz, hogy a mobilszolgáltató az önkormányzatot megkeresse, és üzletet ajánljon neki, ismernie kell a mobilos ügyintézéshez kiszemelt ügymenet minden lépését. Konkrét megvalósíthatósági javaslattal és az önkormányzat bevételi lehetőségének kimutatásával kell rendelkeznie ahhoz, hogy az önkormányzat partner legyen a mobilos közszolgáltatás megvalósításban.

A mobiltelefonok alkalmazása nem csak a helyi, települési önkormányzati ügyintézésben jelenhet meg, hanem a magyar közigazgatási reform központi témájában, a területi igazgatás területén is. Ez magába foglalja a régiók igazgatását és a területi igazgatási társulások működését. Hogy ebbe a most kialakuló folyamatba a mobil, ne csak, mint egy egyszerű telefon, hanem annál jóval több, területszervező elemként jelenhessen meg, a mobilszolgáltatóknak szükségük van közigazgatás-szervezési e-government háttérkutatásokra, ill. azok finanszírozására.

Dr. Tózsa István, a  BKÁE Közigazgatás-szervezési és Urbanisztikai Tanszék vezetője
(
istvan.tozsa@e-government.hu)  Budapest, 2003-05-05

Tózsa István
Budai, Balázs